Korýš starý půl miliardy let

Biologie |

Kompletní zkamenělinu korýše objevili britští geologové při průzkumu více než půl miliardy let starých hornin v anglickém hrabství Shropshire. ...

Stáří nálezu se odhaduje na 511 milionů let a živočich se tak objevil krátce po jevu, který se označuje jako kambrická exploze. V průběhu kambria, tedy prvního období prvohor, došlo náhle k obrovskému rozrůznění biosféry a nástupu celé řady nových živočichů – ostnokožců, trilobitů, předků ryb, hlavonožců… S trochou nadsázky lze říci, že v prekambriu se nevyskytovali větší živočichové ani živé organismy vytvářející pevné schránky (Tvrzení je poněkud zjednodušující – existovala i "makrofauna" označovaná jako Ediakara. Není přitom jasné, zda její příslušníci vyhynuli nebo zda jsou pozdější organismy jejich potomky). Nepřítomnost pevných koster živočichů má pak bezprostřední dopad i pro paleontology, kteří mohou samozřejmě podstatně snáze najít pozůstatky těch organismů, u nichž části těl podlehnou fosilizaci.
Nalezené pozůstatky korýše jsou sice menší než 1 milimetr, ovšem podle britského geologa Marka Williamse obsahují celou řadu detailů, například kompletní strukturu končetin (klepet? :-)).
Ke korýšům patří např. dnes žijící krabi a raci, celá skupina je v biologické taxonomii řazena mezi členovce. Mezi korýše byli dříve řazeni trilobiti, kteří se však dnes pokládají spíše za samostatnou skupinu.
Informace o zmíněném objevu jsme získali díky vědecké sekci webových stránek BBC. Podrobnější článek se má objevit ve vědeckém časopisu Science.