Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Magnet přímo do těla

New Scientist ve svém pravidelném přehledu nových patentů uvádí mj. magnetické implantáty a geneticky modifikovanou trávu.

Proč dělat kostní či jiné implantáty magnetické? Důvod je jednoduchý: tělo může reagovat proti cizorodému předmětu, hrozí infekce… Léčivé nanočástice by v tomto případě byly rovněž magnetické, čímž by se vyřešilo, aby místo svého působení snadno našly a setrvaly zde. Samozřejmě, že nanočásticemi lze v těle pohybovat i pomocí externího magnetu, takový postup je ale nepraktický (respektive lze podniknout spíše jednorázově). Patentovou přihlášku podal Zachary Forbes, chirurg z Drexel University College of Medicine ve Philadelphii.
Jedná se ale především o nápad – je něco podobného vůbec patentovatelné?
Jak by takový magnet měl být silný, aby byl účinný? Ovlivnilo by to práci člověka s elektronikou?

Druhou zajímavou novinkou patentovanou technologií by mohla být geneticky modifikované tráva. Do nejběžnější traviny městské zeleně (Paspalum notatutri) stačí podle Freda Altpetera z University of Florida v Gainesville přidat jediný gen ze známé modelové rostliny Arabidopsis thaliana. Protein odpovídající tomuto genu (ATHB 16) vylepšuje trávu ve dvou ohledech: neroste tak rychle a do takové výšky, takže jí není nutné několikrát za sezónu ručně sekat. Na druhé straně by GMO tráva ale měla růst hustěji vedle sebe, což by trávníky chránilo před invazí plevelů.
Poznámka: V minulosti již byla přidáním genů žita vyvinuta GMO tráva, jejíž pyly by měly být šetrnější k alergikům. Současný stav tohoto projektu je však neznámý.

Jak se tisknou kosti