Allan Reiss a jeho kolegové z lékařské fakulty Stanfordu testovali, jak mozek mužů a žen v průměru reaguje na počítačové hry. Ukázalo se, že u mužů jsou více aktivovány ty části mozku, které se spojují s pocitem odměny.
Toto zjištění by mohlo pomoci vysvětlit, proč jsou počítačové hry hrají muži výrazně více než ženy, respektive (což je asi podstatnější rozdíl) jim náruživěji propadají. Hry na PC či konzoli dnes pravidelně hraje 40 % Američanů, nicméně pokud jde o „propadnutí“ hře, poměr u mužů a žen ve stejné věkové kategorii je 2-3:1.
Údajně jde o první výzkum tohoto druhu, který by byl spojen přímo se sledováním procesů odehrávajících se v mozku. Reiss se již v minulosti zabýval výzkumem, jak se statisticky liší fungování mozku mužů a žen vzhledem k vnímání humoru (i zde existovaly rozdíly).
Studie konkrétně analyzovala mozky dobrovolníků pomocí fMRI. Testovaná hra byla „teritoriální“ – úspěšnost se na obrazovce projevovala jako získané nebo ztracené území. Hráči původně neznali princip hry, tj. jak se jejich klikání na míčky na obrazovce projeví na úspěšnosti. Muži ve hře nicméně byli úspěšnější. Reiss to na základě sledování mozkových procesů přičítá vyšší motivaci: u mužů při hře docházelo k vyšší aktivaci v oblasti amygdaly i dalších center spojovaných s emocemi/pocity odměny.
Zdroj: Eurekalert
Poznámky:
– Je rozhodující, že ve hře hrála roli teritorialita, snaha zabrat co největší území (to by se jistě dalo spojovat spíše s muži, bez ohledu na to, zda by to byla vlastnost kulturní nebo biologická)? Nebo by se podobný efekt projevil i v jiných hrách (téměř jistě v bojových/akčních, ale co jinak)?
– Fungovalo by to podobně při sledování mozku u šachů? (tam hraje také roli teritorialita, snaha získat prostorovou převahu, ovládnout centrum, volné sloupce…)
– Jak vypadá trh počítačových her cílených spíše na ženy?
– Osobně mě kromě logických her bavila de facto pouze jediná počítačová hra, již velmi stará, kde se čepují a přes pult posílají piva. Tam se pocit odměny dostavil opravdu snadno :-).