O koncích vědeckých projektů v tropech

Biologie |

"Začínal jsem jako host výzkumné stanice, která byla provozována soukromou americkou nadací Christensen Research Fund. Byla to jedna z řady výzkumných základen, které jsou porůznu budovány v tropech jako záchytné body pro biologický výzkum. Nutno poznamenat, že skoro všechny tropické instituce tohoto typu jsou poněkud bizarní útvary, neboť věda je v zásadě euroamerická obsese a v tropických společnostech nemá širší společenské zázemí.

Výzkumné stanice jsou v takových společnostech cizími tělesy a tomu také odpovídají jejich osudy, jež jsou většinou dobrodružné a obvykle končí katastrofou. To byl i případ stanice Christensenovy nadace, jež byla po deseti letech činnosti neočekávaně uzavřena, a my jsme se tak s celým výzkumným projektem náhle ocitli osamoceni na mořském břehu a nezbylo nám, než založit a vybudovat si na něm instituci novou, vlastní. Nepochybuji, že skončí rovněž dobrodružně."

Zdroj: Rozhovor Zuzany Bukovské s doc. Vojtěchem Novotným, který se od roku 1995 zabývá na Nové Guinei ekologií herbivorního hmyzu, podle Akademického bulletinu 4/2001, celý rozhovor je k dispozici na