Perlička: Druhy jako trvalí kříženci

Biologie |

Některé biologické "druhy" mají podivnou povahu: vznikají a existují vlastně jen díky opakovanému mezidruhovému křížení, ke kterému dochází v každé generaci znovu.

Příkladem je skokan zelený, který vzniká hybridizací skokana skřehotavého a krátkonohého. Somatické buňky jsou vytvořeny z genů obou druhů, v pohlavních buňkách je však podle okolností genom jednoho z druhů eliminován – řekněme, že se takhle vytratí genom skokana krátkonohého.
Kdyby se tedy v přírodě křížili dva skokani zelení, výsledkem by byl skokan skřehotavý ( a také křížením skokana zeleného se skokanem skřehotavým by vznikl opět skokan skřehotavý). Skokan zelený by pak jako "druh" zcela vymizel, sám o sobě nemůže stabilně existovat. Existuje jen díky tomu, že skokan zelený se v každé generaci zkříží se skokanem kráthonohým, eventuálně opět dojde ke křížení skokana skřehotavého a krátkonohého (v takovém případě vzniká "druh" skutečně v každé generaci znovu a nepředstavuje de facto kontinuum).

Zdroj: Jaroslav Flegr: Evoluční biologie, Academia, Praha 2005
podrobnosti http://www.kosmas.cz/knihy/125144/evolucni-biologie/

Poznámka: Vzato kolem a kolem, pokud při křížení skokanů dojde k eliminaci jednoho genomu ze zárodečné linie, máme zde vlastně obdobu nepohlavního rozmnožování (pro zárodečnou linii, na fenotypu se podílejí oba genomy – tj. je to vlastně dost zamotaná kombinace pohlavního a nepohlavního rozmnožování :-)).