Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Potkaní vědí, zda (ne)vědí

pravidelné páteční „přetištění“ staršího článku

Vědci z University of Georgia pod vedením psychologa Jonathana Crystala provedli u laboratorních potkanů následující experiment. Vyšli z klasického pokusu, při kterém mají potkani rozlišovat signály (např. zvukové) na dlouhé a krátké. Pokud zvolí správnou odpověď, obdrží potravu. Američtí psychologové nyní test modifikovali a dali potkanům možnost se „vzdát předem“ a získat v takovém případě menší dávku jídla. Podle vědců se potkani rozhodovali pro volbu „alespoň něco“ u těžších testů, což má znamenat, že si jsou vědomí míry svých znalostí/schopností. Když například uslyšeli velmi dlouhý nebo velmi krátký zvuk, byli ochotni podstoupit pro větší odměnu určité riziko.
Podobné experimenty se prováděly také u ptáků, tam se však dosud nic podobného „metaznalostem/metamyšlení“ přesvědčivě prokázat nepodařilo.

– V článku bohužel není popsáno, jak přesně byl experiment proveden. Takto popsáno to úplně přesvědčivě přece jen nepůsobí.
– Autoři textu uvažují mj. o tom, nakolik je znalost o tom, že „něco vím/nevím“, totožná s vědomím jako takovým.
– Určitě zajímavé by bylo experimentovat s poměrem „jisté“ dávky potravy a dávky za úspěch. Měnila by se pak ochota zvířat riskovat správný tip? A nakonec, volili by potkani optimální strategii (kdyby například dávka za rezignaci měla velikost dvou třetin)?
– Zvládli by potkani tuto hru, kdyby v ní bylo na výběr mezi více než dvěma možnými odpověďmi? (Obě poslední poznámky se už vlastně netáží jen na uvědomění, ale i na míru matematických dovedností. Matematické dovednosti zvířat viz starší článek)