Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Rozcestník: Evoluční biologie

Evoluční biologie je samozřejmě téma velmi široké, přesto se pokusíme postupně pokrýt všechny významné oblasti a předložit tak na našem rozcestníku alespoň trochu reprezentativní výběr článků…

Poznámka: Rozcestníky přinášejí základní přehled oboru a nejsou aktualizovány. Aktuální články hledejte spíše podle rubrik.

Obhajoba evolučních teorií, jak vyšla na serverech World Online
1. díl
2. díl

Život Charlese Darwina Darwin je pojem. Co ale dělal, tedy kromě toho, že vymyslel evoluční teorii? Víte například, že při jedné ze svých cest ubil lišku geologickým kladívkem? :-) (ale článek se samozřejmě zabývá především darwinovým přínosem pro moderní vědu).

Proč organismy státnou a umírají? Kdo by nechtěl být nesmrtelný nebo alespoň nestárnout. jak vysvětlit proces stárnutí z hlediska evoluční biologie?

O zániku druhů… Zatímco Darwin se ve svém díle zabýval především otázkou vzniku druhů, David Raup jde na věc z opačné strany. Co tedy může za vymírání druhů v minulosti? Katastrofy jako dopady asteroidů, špatné geny, nebo prostě jen smůla?

Červená královna: proč existuje sexualita? Jak z pohledu evoluční biologie vysvětlit skutečnost, že drtivá většina vyšších organismů preferuje sexuální rozmnožování? Pokud jste k sexu ještě nenabyli ten správný odpor :-), pak si jistě přečtěte článek vycházející z hypotézy zvané Červená královna.

Jak vznikly mnohobuněčné organismy Bylo to chybou při dělení, spojením více buněk nebo ještě nějak jinak?

Otazníky kolem lidského genomu Úvodní článek do problematiky vyluštění lidského genomu napsaný původně pro Hospodářské noviny.

Genom člověka a myši je téměř stejný Aneb rozdíly mezi organismy jsou ještě v něčem jiném než jen v genech

Co vyplynulo z vyluštění lidského genomu? Objev se dá využití zejména ke zmapování evolučního stromu života…

Za co všechno můžou geny? Populární text původně psaný pro Hospodářské noviny

Sloni a baobaby: Rozvnovážný stav je z hlediska evoluční biologie záležitostí velice dynamickou a spíše než klid je topermanentní válka.

Řeka z ráje Po miliardy let již teče podivná řeka, neteče prostorem, ale časem. A neteče v ní voda, ale nukleové kyseliny. Richard Dawkins se ve své metafoře poukouší ukázat, zda v současné biologii existuje vůbec něco věčného…

Velké nosy dinosaurů klíček jejich fyziologikým funkcím?

Příznivé podmínky v nejstaší geologické minulosti Země
1. díl
2. díl

Co se týče vzniku člověka, nabízíme následující materiály

Evoluce člověka ještě složitější Původni lineární strom se povážlivě větví

Objev dosud nejstarších fosílií předků člověka

Evoluce není cesta vzhůru První buňky byly spíše eukaryotní, jednodušší vznikly až druhotně…

Proč otcové nekojí děti?

Šimpanzi, lidé a hrdla genetické lahve

Myšlenky Sobeckého genu podrobněji zkoumají i články

Replikační války: Geny vraždící své sousedy Jak může sobecká alela zařídit, aby se do pohlavní buňky dostala právě ona a ne její konkurence?

Válka pohlaví

Válka mezi generacemi

Darwin versus Sobecký gen Proč teorie Sobeckého genu popisuje evoluci lépe než Darwinova původní teorie

Transpozóny Parazité v lidském genomu

Fenoménem Evolučních strategií se zabývají články

Půjčka na oplátku poražena Úvodní text o tom, co je to vlastně Vězňova hra a evoluční strategie

Vězňova hra podruhé Hledání stabilních evolučních strategií

Manyard Smith: Výklad vnitrodruhové agresivity

Fenoménem virů se zabývají články

Viry: DNA, která se vymkla kontrole

Střípky ze světa virů

Podivná virová komprese Případ, kdy zůstává klasická genetika a evoluční biologie téměř v koncích.

Myšlenky Sobeckého genu podrobněji zkoumají i články

Válka pohlaví

Válka mezi generacemi

Jak vyřadit recesivní alelu? Aneb co je recesivní nemusí tomu dominantnímu ustoupit tak docela…

Střípky a alternativní teorie

Můžeme DNA chápat jako text? Co tato metafora ovšem ve skutečnosti znamená?

Stály koacerváty na počátku života? Jsou to takové rostoucí kapičky. Je to pouhá povrchní analogie živých systémů, nebo něco víc?

Evoluce jílů Vývoj nemusí být výsadou pouze soustav z organických látek

Co je to kvantová biologie? Že by se v evoluci mohly nějak uplatnit také procesy popisované v rámci kvantové fyziky?

Evoluce vesmírů: Přežijí ty nejsilnější? A co kdyby se evoluční teorie uplatňovala i přímo v kosmickém měřítku?

RNA svět Jaké byly vlastně počátky života?
Databáze
Časově omezený přístup k rešerším do databáze ProQuest 5000 (téma RNA svět). Podrobnosti zde

Fred Hoyle a panspermie: O jedné výstřední evoluční teorii. Že by se choroboplodné zárodky rodily na kometách?

Co je to morfopole Alternativní hypotéza, poněkud doplňující současnou genetiku

Morfopole podruhé: Gradienty proteinů Pokud zformulovat představu morfopole jazykem, který je bližší modernímu biologickému myšlení.

Morfopole do třetice: gemometrická představa Morfopole je na biologické úrovni dáno koncentrací různých látek, nicméně jeho podoba je i geometrická

Kdo to byl Adolf Portman? Biolog, který tvrdil, že přírodě je vlastní cosi jako smysl pro krásu a estetiku.Organismy se chtějí "předvádět".

Co tvrdila teorie katastrof? Konkurence představám o darwinistické evoluci

Ledovce a velká vymírání: Jak může pokles hladiny moře a tání ledovců být příčinou radikálních otřesů v pozemské biosféře.

Zajímavé vlastnosti ostrovních populací Čím se řídí selekce v prostředí izolovaných ostrovů?

Stephen Hawking varuje před umělou inteligencí A podle světoznámého fyzika by jí lidstvo mělo čelit tím, že přikročí k rozsáhlým genetickým úpravám vlastního druhu…

Existuje gen pro dlouhověkost? Je to kupodivu možné…

Možnost života na Marsu Proč ale evoluční biologie říká "ne"?

Evoluce rostlin: Co je s čím příbuzné?

Pokud vás zajímá využití myšlenek evoluční biologie při vývoji softwaru, pak zkuste náš rozcestník Genetické programování