Velké nosy dinosaurů klíčem k fyziologickým funkcím?

Biologie |

Jen pomocí fosilních nálezů kostí vědci hledají odpovědi na záhady života dinosaurů a jejich fyziologie. Detektivní práce paleontologů z Univerzity v Ohio nyní naznačuje, že měkké tkáně nosních dutin dinosaurů byly větší, než se původně myslelo. Tento objev by mohl vnést větší světlo do fyziologie dýchání těchto živočichů.

3. srpna 2001 v časopise Science výzkumník Lawrence Witmer uvedl, že nozdry mnoha dinosaurů jsou dále od očí a blíže k tlamě, než se původně předpokládalo. Porovnání znaků lebek dinosaurů s lebkami současných potomků dinosaurů ukázalo, že řada dinosaurů měla velké nosní otvory, což mohlo mít význam pro výměnu tepla pro jiné klíčové fyziologické procesy.
Witmer je docentem biomedicíny a anatomem na univerzitní fakultě osteopatické medicíny. Na základě roentgenových snímků lebek asi 65 žijících potomků dinosaurů, tedy krodokýlů, ptáků a ještěrek, určil pravděpodobné umístění chrupavek, krevních žil a dalších měkkých tkání v nosních dutinách vyhynulých dinosaurů.
Objevil, že téměř všichni živočichové mají určité podobné znaky, na jejichž základě došel k závěru, že popis nozder většiny dinosaurů byl nepřesný.
Lawrence Witmer tvrdí, že objevy jeho týmu platí dokonce pro želvy a savce. Uspořádání měkkých tkání nosu souvisí s polohou nozder a tento vztah platí dokonce pro většinu savců.
Vědci nyní musí změnit svoji původní představu, že nozdry většiny dinosaurů byly umístěny v místě lebečních dutin poblíž očních otvorů. Witmer došel k závěru, že největší nosní dutiny měly rohatí dinosauři jako byl Triceratops a brontosauři jako byl Diplodocus.
Witmer dále tvrdí, že přestože také jiní vědci studovali nosy dinosaurů, zabývali se především čichovými funkcemi a nikdy se nezajímali o to, jak živočichové čichali a dýchali. Witmer byl velice překvapen, že se před ním nikdo nezabýval polohou nozder.

Literatura a odkazy:
[X1] http://www.nsf.gov/pubs/2001/pr0160/pr0160.txt Dinosaurs‘ Large Noses May Have Been Key to Physiological Processes. NSF PR 01-60. August 2, 2001.
[1] Špinar, Zdeněk V.: Paleontologie. Polytechnická knižnice, Česká vědeckotechnická společnost, Praha 1986