Za tajemné kruhy mohou termiti

Biologie |

Tentokrát nejde o kruhy v obilí, tak milované záhadology všeho druhu, ale o kruhy v trávě.

Za tajemné kruhy mohou termiti

Najdeme je na polopouštích jihozápadní Afriky. Jde o prstence z trávy, uvnitř ale bez rostlinstva; průměr nezarostlé oblasti bývá až 15 metrů (viz obrázek).

Nejvíc z těchto kol lze nalézt v Namibii. Místní obyvatelé z kmene Himba je pokládají za magické („fairy circles“). Vědci už dlouho měli podezření, že za tento jev jsou odpovědní termiti. Nyní byla tato teorie uznána i časopisem Science, kde článek na toto téma publikoval německý botanik Norbert Juergens z univerzity v Hamburku. Viníky jsou termiti rodu Psammotermes.
Jde ovšem opět jen o nepřímý důkaz; tam, kde se kruhy vyskytují (kromě Namibie ještě JAR a Angola, území o délce asi 2 000 km), byli totiž termiti zaznamenáni jako jediní obyvatelé společní pro všechny tyto oblasti.
Ovšem mluvit o termitech jako o „vinících“ je nepřesné. Sice sežerou kořeny, a tím vyhubí travní rostlinky uvnitř plochy, tráva na jejím okraji má pak ale k dispozici dostatek vody i v suchém období. Zatímco mimo kruhy rostlinky skomírají, na obvodu jsou naopak stébla vysoká. Je možné, že v celkovém úhrnu termiti spíše přispívají k proměně pouště ve step.

– Takhle to ovšem může fungovat jen tehdy, pokud se voda dokáže vsáknout, aby byla pro rostliny na obvodu kruhu použitelná. Jindy by bez rostlinného pokryvu mohl déšť naopak hned stékat, ještě s sebou strhávat půdu atd.
– Článek bohužel nepopisuje dynamiku, jak rychle kruh vznikne, za jak dlouho se termiti přesunou jinam. (Tedy logicky se dá předpokládat, že právě ve středu kruhu je hnízdo.)

Obrázek: Kredit N. Juergens