Zabijácká bakterie mění páření motýlů

Biologie |

Není to zvláštní? Bakterie zabíjející samce zvyšuje u samic promiskuitu. Alespoň se tak děje u tichomořských motýlů.

Příslušnou studii provedli vědci z University College London na motýlech Hypolimnas bolina. V některých oblastech jsou populace motýla promořené bakterií Wolbachia, která zabíjí embrya samců (takže v některých oblastech pak na 1 samce připadá až 40 samiček). V závislosti na přítomnosti bakterie se mění i způsoby, jimiž se motýli páří.
Bakterie zabíjející samce jsou známé u řady hmyzu, včetně běžných slunéček sedmitečných. Tím, jak mění sex ratio (poměr samců a samiček), mění také sexuální chování hmyzu. Až dosud nic překvapivého, příkladů toho, jak parazité ovlivňují chování svých hostitelů, máme přehršel.
Podivný je ale fakt, že v populacích studovaného motýla vedl pokles zastoupení samců k větší promiskuitě/častějšímu páření samiček. Což je překvapivé, „logické“ by bylo očekávat opak (ve společenství s menším množstvím samců mají tito vyšší cenu a mohou si spíše určovat pravidla hry, samičky také z čistě technických důvodů nenarazí na tolik partnerů atd.). Vědce překvapilo i to, že společenstva s výrazně posunutým sex ratiem jsou vůbec životaschopná.
Podaný výklad je „proximativní“, neoperuje se selekčními tlaky, ale s kvalitou samčích spermií v populacích zamřených parazitem.

Zdroj: Science Daily,