Život mohl přečkat i velké bombardování před 4 miliardami let

Biologie |

Podle nových studií zřejmě život přežil velké bombardování, které postihlo naši planetu před 4 miliardami lety. Pokud se tyto domněnky potvrdí, vrhne to zcela nové světlo na vznik a vývoj života.

Vraťme se v čase zpět o 4 miliardy let. Země právě neprožívá úplně lehkou dobu. Je terčem menších i větších planetek, které neustále dopadají na její povrch. Vědci se do teď domnívali, že tato éra „pozdního kosmického bombardování“ měla neblahý vliv na vývoj života. Nová studie ale ukazuje, že to nemusela být tak docela pravda.

Dosud jsme se domnívali, že se život na planetě objevil kvůli velkému bombardování až někdy před 3,9 miliardami lety. Jak se ale nyní ukazuje, život se mohl v pradávných oceánech objevit už před 4,4 miliardami lety. Stopy z této doby už na Zemi dávno smazala eroze, takže musí geologové a astrobiologové pátrat na Měsíci, Marsu a Merkuru, kde je povrch přece jen zachovalejší.

Oleg Abramov a Stephen Mojzsis studovali pomocí 3D modelů, jak se chovala zemská kůra v době velkého kosmického bombardování. Z výsledků vyplývá, že jen asi 25% zemské kury bylo roztaveno. Život na bázi mikroorganismů mohl přežít v oceánech a dopady planetek mohly jeho vývoj dokonce uspíšit. Roztavená zemská kůra a energie uvolněná při dopadech totiž zvýšila teplotu vody v oceánech. To mohlo být velmi pozitivní pro tzv. teplomilné organismy.

Modely ukazují, že i kdyby na Zemi probíhalo skutečně extrémní bombardování, měl by život přežít. Nové objevy vrhají zcela nové světlo na vznik a vývoje života na Zemi a také ukazují, že v našich informacích o počátcích života jsou stále velká bílá místa.

Převzato z webu Exoplanety.cz.