Gen štěstí řídí metabolismus serotoninu

Člověk |

Málokoho asi překvapí, že míra spokojenosti souvisí s tím, jak nám v mozku kolují různé neurotransmitery typu serotoninu – ostatně na tomto základě fungují i moderní antidepresiva. No a divné není ani to, že metabolismus serotoninu je nějak dán geneticky.

Výsledkem je, že můžeme hovořit o genu „pro štěstí“ (tedy pro pocit štěstí, nikoliv nějaké objektivní „šťastné náhody“).

Průzkum mezi asi 2 500 americkými adolescenty ukázal, že pocit štěstí koresponduje především s variantou určitého genu. Vazba zde byla přitom mnohem těsnější než vztah mezi štěstím a bohatstvím, eventuálně štěstím a atraktivitou vzhledu.

Šťastní lidé měli většinou dlouhou variantu genu 5-HTTLPR. Tento gen kóduje protein sloužící jako přenašeč serotoninu. Dlouhá varianta genu umožňuje rychlejší recyklaci serotoninu. Nejlépe se pak přirozeně dařilo lidem se dvěma dlouhými kopiemi a nejmenší spokojenost se životem vykazovali nešťastníci se dvěma kopiemi krátkými.

Lze předpokládat, že podobně působících genů se brzy podaří objevit ještě mnohem víc.

Výzkum vedl Jan-Emmanuel De Neve z London School of Economics. Samozřejmě k výsledkům povinně dodává (aby snad nebyl obviněn z genetického determinismu), že na pocitu štěstí se podílejí i jiné vlivy. Nakonec před tím, že nás určité události mohou emočně negativně zasáhnout, geneticky chráněni opravdu nejsme.

– Připustit si, že štěstí je chemie, ovšem přirozeně naráží na odpor všemožných loby – profesionálních pomahačů, sociálních reformátorů, náboženských kazatelů a jistě i celé řady dalších skupin…