Scienceworld.cz
PRO MOBIL
PRO MOBIL


KLASICKY
KLASICKY


Měli bychom nakupovat na vysokých podpatcích?

Jeffrey Larson a Darron Billeter z Brigham Young University publikovali v Journal of Marketing Research článek o tom, jak naše nákupní preference ovlivňuje nutnost fyzicky udržovat rovnováhu. Lidé na vysokých podpatcích mají údajně tendenci nakupovat zboží, které se cenou nachází někde uprostřed nabídky, ignorují nejlevnější i nejdražší modely.
Stejného efektu lze dosáhnout i jinak než pomocí podpatků, např. jízdou na eskalátoru. Dále se nabízí usednout na židli, houpat se na ní (oboje lze provádět i doma při nákupech na internetu) či chvíli postát na jedné noze. Podobně by člověka možná ovlivnilo, kdyby cestou do obchodu musel dávat pozor na zledovatělém chodníku, to se však experimentálně zatím neověřovalo.

Autoři doporučují zvolený přístup zejména u lidí se sklony k marnotratnosti a při nákupech dražšího zboží (nicméně se takto lze možná vyhnout i šetření za každou cenu a volit „sweet spot“). Pokud to tak opravdu funguje, máme zde další krásný příklad, jaké faktory ovlivňuje naše „svobodné“ rozhodování. Nicméně ruku do ohně by za zjištěný závěr byl ochotný dát asi málokdo…

Zdroj: Phys.org

autor Pavel Houser


 
 
Nahoru
 
Nahoru