Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

USA zůstávají vědeckou a technologickou velmocí, jsou ale závislé na cizích mozcích

Studie organizace RAND tvrdí, že USA si i nadále udržují dominantní postavení v oblasti vědeckého výzkumu a technologického vývoje. Předpovědi, že se špičkový výzkum přesouvá do Číny nebo Indie, se podle analýzy U.S. Competitiveness in Science and Technology nepotvrdily. 40 procent prostředků investovaných do vědeckého výzkumu se stále investuje v USA, Spojené státy mají 70 procent Nobelových cen za vědecké obory a 3/4 ze 40 nejlepších univerzit je v USA. Spojené státy také stále dokáží nasávat mozky.
Studie RAND ovšem tvrdí, že právě proud talentovaných cizinců je tím, co je pro současnou vědeckou dominanci USA klíčové. V zemích EU nebo v Číně každoročně absolvuje více studentů vědeckých či technických oborů (poznámka: původní pramen neuvádí, zda se myslí v absolutních nebo relativních číslech). Studie proto doporučuje, aby USA maximálně usnadnily cizincům, kteří např. v USA absolvují univerzitu, aby mohli v zemi i nadále zůstat. Totéž se pak obecně týká přílivu kvalifikovaných pracovníků do země. Nejde přitom ani tak o to, že by tito byli levnější (platy zahraničních vědců a původních Američanů jsou v USA srovnatelné), ale že americký vzdělávací systém na nižších stupních prostě nevyprodukuje dostatek vlastních odborníků. RAND kritizuje málo liberální vízovou politiku a ochranu domácího pracovního trhu.
V posledních letech investice do výzkumu a vývoje v USA neustále rostly (poznámka: otázka je, jaký vliv bude mít současná ekonomická recese). Ze zahraničních absolventů amerických univerzit v zemi zůstává stále menší část – hlavně kvůli zlepšujícím se podmínkám pro vědeckou kariéru jinde. Problémem může být i to, že americké federální podpůrné programy disproporčně preferují investice do věd o živé přírodě oproti fyzikálním a technickým oborům.

Think-tank RAND tvrdí, že kromě USA je vědecký výzkum stále soustředěn především v Evropě a Japonsku. Čína či Indie přes veškeré úsilí zatím vědeckými velmocemi nejsou.

Zdroj: Eurekalert

Poznámka: Text nezmiňuje "kontroverzní" technologie jako kmenové buňky či klonování.