Jak se vyznat v bludišti Lewise Carrolla

Člověk |

Bludiště Lewise Carrolla (jde samozřejmě o téhož pána, který je autorem Alenky v říši divů) je skutečným slovním labyrintem, v jehož rámci se snažíme dostat co nejkratší cestou od jednoho slova ke druhému. Stejně jako v bludišti geome ...




Bludiště Lewise Carrolla (jde samozřejmě o téhož pána, který je autorem Alenky v říši divů) je skutečným slovním labyrintem, v jehož rámci se snažíme dostat co nejkratší cestou od jednoho slova ke druhému. Stejně jako v bludišti geometrickém přitom platí, že řada na první pohled nadějně vyhlížejících odboček je ve skutečnosti slepých.

Omezujícím předpokladem pro cestu Carrollovým bludištěm je délka kroku: každý posun může znamenat záměnu pouze jediného písmena. Například ze slova MOK se ke slovu RUB (opak líce) dá dobloudit přes výrazy ROK, ROM a RUM.
Těžší úlohy mají s kreslenými bludišti společnou i celou řadu dalších vlastností. K cíli se často musíme blížit jaksi oklikou, tj. změněná písmena dlouho nijak neodpovídají koncovému slovu. Např. Miloš Zapletal uvádí, že od slova SADA vede k výrazu KOLT řetězec RADA, RUDA, NUDA, NULA (teprve zde se objevuje první písmeno koncového slova), MULA, MOLA, KOLA, KOLT. Tvrdí dokonce, že nejde jen o cestu nejkratší, ale možná i jedinou (Zdroj: Miloš Zapletal: hry v klubovně, Olympia, Praha, 1986). Zkuste sami, že zdánlivě přímočařejší řešení, tj. např. přes druhé slovo SODA (hned přiblížení k výrazu KOLT) k cíli zřejmě nevede.
Hru lze modifikovat např. změnou množiny povolených výrazů: obvykle se připouštějí podstatná jména v prvním pádě jednotného čísla, ale tuto množinu lze i rozšiřovat (např. v uvedeném příkladu jsou pro řešení evidentně povolena i čísla množná), nebo naopak nějak tematicky zužovat. Otázkou také je, zda povolíme čárky nad samohláskami. Pokud ano, výše uvedená úloha byla řešitelná relativně snadno: SADA-SODA-SOLA (respektive sóla, tj. množné číslo doslova sólo)-KOLA-KOLT.
Jestliže se nad hrou ještě trochu zamyslíte, zjistíte, že úlohu lze obrátit a řešit inverzně. V některých případech je to výhodné: Zatímco od slova počátečního se řetěz rozbíhá všemi směry, od slova koncového máme pouze několik málo možností. Řetězce této bludištní hry jsou sice symetrické, odhalení cesty z jedné strany však může být výrazně snazší než naopak – tedy opět obdobně jako u labyrintu kresleného.

Úloha:
Zkuste řešit odzadu úlohu SADA-KOLT

Řešení:
U výrazu "KOLT" lze zpětně vytvořit kromě "KOLA" také následující slova: KELT, KOLT, VOLT a KILT (skotská mužská sukně). Řešení KOLA se přesto zdá být nejjednodušší, ježto se zbavíme obtížné dvojhlásky LT.
Pak je možné (za předpokladu, že si povolíme množná čísla) např. následující řetězec: KOLT-KOLA-KILA-VILA-VINA-VANA-VADA-SADA (výraz "kila" je však poněkud nespisovná zkratka kilogramů).
Bez námitek by však zřejmě prošel řetězec KOLT-KOLA-KOSA-VOSA-VODA-VADA-SADA – což je mimochodem hned o dvě slova kratší řešení než původně navržená posloupnost. Znáte ještě rychlejší řešení? Pokud ano, podělte se o ně.








Související články




Komentáře

Napsat vlastní komentář

Pro přidání příspěvku do diskuze se prosím přihlašte v pravém horním rohu, nebo se prosím nejprve registrujte.