Jasná kometa dnes naposledy

Astronomie |

Už jenom dnes lze na obloze spatřit velmi jasnou kometu C/2006 P1 McNaught. Objevena sice byla již v srpnu loňského roku, teprve nyní se ale přiblížila ke Slunci a stala se tak nejjasnější vlasaticí posledních několika desetiletí. Z pohledu ze severní polokoule naší planety se během víkendu v záři naši denní hvězdy – pak bude pozorovatelná jenom speciálními astronomickými přístroji, aby se příští týden zjevila pozorovatelům na jižní polokouli.

Pokud se na kometu chcete dneska podívat, najděte si místo s dobrým výhledem nad západní obzor. Bude-li pěkné počasí, začněte kometu hledat ještě na světlé obloze, v době, kdy se Slunce ocitne na obzoru a nebo těsně pod ním. Pomoci vám může planeta Venuše, která se v té době nachází nad jihozápadem. Kometa McNaught bude vpravo dolů od Venuše (přibližně řečeno "na čtvrtou hodinu, asi 16 stupňů daleko"). Při hledání určitě využijte i triedr a nebo jakýkoli jiný dalekohled s velkým zorným polem.

Jak kometa skutečně vypadá, zjistíte třeba na www stránkách naší hvězdárny – http://www.hvezdarna.cz
Včera večer se nám ji totiž podařilo ulovit prostřednictvím naší elektronické rozhledny.

Za Hvězdárnu a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně Mgr. Jiří Dušek, Ph.D.