Linky: Bílkovina z 22 aminokyselin

Astronomie |

Technologická singularita, věda v Evropě versus věda v USA, transplantace tváře, bariéry proti dovozu GMO potravin možná padnou, geneticky upravený virus zabíjí nádorové buňky, tvar vesmíru, Bělousova-Žabotinského reakce... A samozřejmě také v titulku avizovaná kouzla, jimiž lze do proteinů vestavět exotické aminokyseliny. Následuje pravidelný přehled odkazů.

Technologická singularita, věda v Evropě versus věda v USA, transplantace tváře, bariéry proti dovozu GMO potravin možná padnou, geneticky upravený virus zabíjí nádorové buňky, tvar vesmíru, Bělousova-Žabotinského reakce… A samozřejmě také v titulku avizovaná kouzla, jimiž lze do proteinů vestavět exotické aminokyseliny. Následuje pravidelný přehled odkazů.

"Šířka" vesmíru je odhadována na nejméně 156 milionů světlených let. Velmi populární článek naleznete na serveru České noviny.
Poznámka: Opět je zde odkaz na analýzu reliktního záření. Možnost, že by vesmír byl uzavřený do sebe ("dvanáctistěn" apod.) zde však není přímo diskutována.

"V USA pracuje 400 tisíc výzkumníků z Evropy. Nedostatečné financování, byrokracie komplikovaná tak, že problematický je i nákup použitého počítače, hierarchie, jež brzdí radost z poznávání a tvořivosti: to jsou překážky, jimž čelí evropští vědci a jež se staly popudem k odlivu mozků. Cenové regulace a další neuvážené prvky evropské politiky přispívají k faktu, že v celosvětovém měřítku je 60 procent nových léků vyvinuto v USA, zatímco před deseti lety to bylo jen 40 procent."
Komentář porovnávající Evropu a USA (nejen na poli vědy/výzkumu) najdete na webu Hospodářských novin.
(Dále se v článku poznamenává velká lákavost Indie pro farmaceutické firmy – klinické testování léků je zde možné zajistit za 1/4 ceny.)

Transhumanismus.cz na téma "technologické singularity". S tím, jak se tempo změn neustále zrychluje, začíná být velmi obtížné tyto změny předvídat. A navíc – pokud např. dojde ke konstrukci systémů umělé inteligence dokonalejší než ta lidská, míra nejistoty se ještě zvýší.

Další krok směrem k transplantaci tváře. Příjemce by prý neměl vypadat příliš podobně jako mrtvý dárce.

Geneticky upravená kukuřice se smí dovážet do Evropy (jako potravina či krmivo, zatím nikoliv volně pěstovat). Konečně.
Podrobnosti Ihned
Transhumanismus.cz
Poznámka: Optimismus ovšem není úplně na místě. Záleží totiž hodně na postoji velkých obchodních řetězců, které ovládají značnou část evropského trhu s potravinami. Pokud tyto řetězce nebudou GMO prodávat, rozhodnutí Evropské komise má jen symbolický význam.

Geneticky pozměněný virus ničí rakovinné buňky. Ke klinickým testům má dojít už příští rok. Principem metody je apoptóza – upravený virus zabíjí selektivně ty buňky, které nejsou ochotné "páchat sebevraždu" – to je přitom jedna z charakteristik buněk nádorových.

Upravená bakterie vyrábí bílkovinu s 22 aminokyselinami. "Vědci z The Scripps Research Institute a Skaggs Institute for Chemical Biology získali bakterii vyrábějící myoglobin s 22 aminokyselinami, ale tentokrát nejde o „přirozené“ aminokyseliny selenocystein a pyrrolysin, nýbrž o naprosté „exoty“ skrývající se za chemickými názvy O-metyl-L-tyrozin a L-homoglutamin."
První "nová" aminokyselina se v nové bakterii tvoří "standardního" podle stop-kodónu (tento mechanismus je celkem rozšířený/známý, takto se tvoří i selenocystein). Ve druhém případě se jedná o skutečnou raritu – předlohou pro aminokyselinu není triplet, ale čtveřice nukleotidů.

Perlička na závěr: "Bouřková sklenička" mj. na předpovídání počasí, respektive některé z jeho složek. Podle popisu jde o jakousi obdobu "periodické" reakce typu Bělousova-Žabotinského. Výchozí suroviny mají být kafr, dusičnan draselný, chlorid amonný a vodný roztok alkoholu. Není jasné, na čem závisí oscilace směsi, uvítáme referenci o praktické realizaci pokusu.