Linky: Chřipka – modifikované arašídy – gravitační konstanta – kostka v Zemi

Biologie |

Uprostřed zemského jádra by se měla nacházet jakási kostka, jak zajistit odolnost arašídů proti virové nákaze, Portugalci v Austrálii a Římané v Londýně, kdy se dočkáme přístupu k vlastnímu genomu a jak je přesně velká gravitační konstanta? Další série odkazů…

Uprostřed zemského jádra by se mohla nacházet ještě zvláštní "kostka", píše Ihned. Uprostřed země se střídají oblasti kapalného kovu s krystalickým skupenstvím.

Podruhé Ihned: Víte, že jste již zřejmě promarnili nejvhodnější příležitost k očkování proti chřipce? Velice zajímavý článek popisuje způsoby, jimž chřipkový virus mutuje, i historii chřipkových epidemií (více informací).

Objevil se důkaz, že Londýn skutečně pojmenovali Římané, píše Idnes.Původní název zněl Londiniensium.

Osekvenování lidského genomu by se do deseti let mohlo stát poměrně běžnou procedurou, píše New Scientist. Navíc by ceny měly velmi rychle poklesnout z milionových částek na hodnotu, která se bude pohybovat v řádově desetitisících korun za kompletní sekvenci jednoho člověka. V současnosti jsou automatické čtečky schopné číst genom rychlostí přibližně 1 milion bází za den. Zlepšení by mohly přinést nové technologie a také specifické testy. Z 99,9 % je genom všech lidí stejný. Zbylé odchylky však mohou způsobit rozdílnou náchylnost k chorobě srdce či různou barvu vlasů. Testy by se proto mohly jednoúčelově zaměřit právě na tyto lišící se sekvence.

Austrálii možná objevili už Portugalci, píše Tiscali (nicméně údajný nález, který měl portugalské prvenství dokazovat, se ukázal být omylem, takže celá domněnka stojí na dosti vodě).

Do třetice Ihned: Geneticky upravené arašídy mohou být odolné proti virové nákaze. Metoda je to velmi elegantní: do arašídů se vnese gen, který tvoří bílkovinu virové kapsidy. Virus pak rostlinu nenapadne, protože ji pokládá za již infikovanou.

Ještě jednou New Scientist: Připravuje se experiment, který by měl přinést zatím nejpřesnější změření hodnoty gravitační konstanty.