Linky: Která voda zmrzne dřív – Umělá bakterie – Raketoplány a sondy – Genová terapie

Astronomie |

Američtí genetici plánují vytvořit novou bakterii s maximálně redukovanou genetickou informací. Ačkoliv to působí neuvěřitelně, pokud chcete vodu ochladit, možná celý proces urychlíte tím, že ji nejprve ohřejete. Jak se prostřednictvím virů praktikuje genová terapie? Co se děje na poli kosmonautiky? A na závěr odkaz na velmi zajímavé stránky věnované astrofyzice - takové bude dnešní dávka odkazů.

Američtí genetici plánují vytvořit novou bakterii s maximálně redukovanou genetickou informací. Ačkoliv to působí neuvěřitelně, pokud chcete vodu ochladit, možná celý proces urychlíte tím, že ji nejprve ohřejete. Jak se prostřednictvím virů praktikuje genová terapie? Co se děje na poli kosmonautiky? A na závěr odkaz na velmi zajímavé stránky věnované astrofyzice – takové bude dnešní dávka odkazů.

Co zmrzne dříve, teplá voda nebo studená? Za určitých podmínek se snad vyplatí vodu před ochlazením zahřát – a celý proces se tím urychlí. Je to pravda, nebo výmysl? Článek na toto téma, při jehož četbě až "příjemně mrazí", přináší časopis Vesmír. Jen stručně: Autorovi článku tento pokus nefungoval, existuje však o něm rozsáhlá literatura. Na jednu stranu to vypadá jako nesmysl: Pokud 40stupňovou vodu nejprve ohřeji na 60 stupňů a pak nechám chladnout (oproti původnímu vzorku), pak ze 60 stupňů bude muset nejprve zchladnout zase na těch 40. Původní vzorek již zatím vychladne víc, křivky budou vůči sobě prostě posunuté… Na druhé straně, s vodou se při zahřívání může dít i něco dalšího, třeba se odpaří rozpuštěné plyny. To může ovlivnit následný průběh chladnutí. Doporučujeme přečíst původní článek.

Známý americký genetik Craig Venter z firmy Celera plánuje vytvořit nový umělý organismus. Cílem je nejprve „oholit“ bakteriální DNA až na kost a dostat jakousi minimální ještě životaschopnou bakterii. Bakterii Mycoplasma genitalium se již takto podařilo zredukovat asi na polovinu z původních cca 500 genů, teď má dojít na konstrukci umělých chromozomů. Následně se snad budou přidávat nové geny a zaznamenávat změny, čímž se přesně určí, za co který gen odpovídá. Buňka samotná nemá být sestrojena uměle, Craig Venter chce využít materiál z již existujících bakterií. Podrobnosti přináší New Scientist. Na Science Worldu jsme přednedávnem psali o pokusu vytvořit laboratorně i přímo celou buňku. Souvisejícím otázkám se ještě budeme věnovat podrobněji.

Jak se přesně probíhá genová terapie? Jednou z možností je vnášet nové geny do lidského organismu prostřednictvím speciálních virů. Podrobnosti zaměřené především na oblast onkologie přináší Ihned.

Raketoplán Endeavour se spojil s Mezinárodní kosmickou stanicí, píše Idnes. Start raketoplánu přitom provázely technické obtíže a musel být několikrát odložen.

Start rakety Proton, která měla na oběžnou dráhu vynést geostacionární družici Astra, se naproti tomu nezdařil. Podrobnosti přináší Space Portal.

Na závěr: Jeden ze čtenářů nám poslal odkaz na velice hezkou stránku věnovanou astrofyzice.