Linky: problémy sondy na Marsu – priony a BSE – barva vesmíru a další

Astronomie |

Problémy sondy Beagle 2, rozhovory s osobnostmi české vědy v našich denících, priony se mohou přenášet i transfúzí krve, BSE se objevila v USA, vesmír byl v minulosti do modra a zářilo v něm méně hvězd, pokus o shrnutí nejvýznamnějších událostí loňského roku... Následuje první (relativně obsáhlý) přehled odkazů v novém roce.

Problémy sondy Beagle 2, rozhovory s osobnostmi české vědy v našich denících, priony se mohou přenášet i transfúzí krve, BSE se objevila v USA, vesmír byl v minulosti do modra a zářilo v něm méně hvězd, pokus o shrnutí nejvýznamnějších událostí loňského roku… Následuje první (relativně obsáhlý) přehled odkazů v novém roce.

Jak už upozorňovaly komentátoři tiskové zprávy společnosti Logica, sonda Beagle-2 má na Marsu potíže a vědcům se prozatím nedaří s ní navázat spojení (relativně neaktuální informace z 30. 12. 2003).
Podrobnosti:
Vědcům se nedaří navázat spojení
Modul by mohl být na dně kráteru

(další informace: Domovská stránka Beagle 2 – http://www.beagle2.com/index.htm, informace podle serveru Astro http://www.astro.cz/cz/news/show.php?id=1174)

Vědcem roku se podle ankety Lidových novin stal dr. Antonín Holý. Podle rozhovoru mu největší radost neudělal preparát pomáhající v boji s AIDS, ale Hespera (lék na hepatitidu B) a Vistide, který pomáhá při infekcích vyvolaných DNA viry.
Podrobnosti

Hospodářské noviny přinášejí rozhovor s předsedkyní Akademie věd ČR docentkou Ilnerovou. Hovoří se zde především o financování české vědy, propojení mezi výzkumnou a komerční sférou, úniku mozků, co je příčinou dominance USA ve vědě…
Podrobnosti

Spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen investuje do raketového výzkumu. Zajímavé je, že vše by mělo probíhat na soukromé bázi (připravujeme podrobnější informace).
Podrobnosti

Saze mají na globální oteplování větší vliv než oxid uhličitý
(poznámka Pavel Houser: Během Vánoc jsme znovu přečetl od Lema deníky Iljona Tichého; jeden z pološílených hrdinů tam má právě plán na oteplení Antarktidy a Grónska pomocí uhlí a vyhořelé palivo dokonce za tímto účelem shromažďuje ve sklepě :-)).

Priony se mohou podle všeho přenášet i transfúzí krve, píše Osel. Není to sice ještě prokazatelné mimo vší pochybnost, ale řada indicií tomu nasvědčuje. Rutinní test, který by prověřil krev na přítomnost prionů, přitom není dosud k dispozici, a banky krve proto nejsou schopny prověřit své zásoby. Možným, nikoliv však 100% řešením by mohlo být odstraňovat z krve bílé krvinky.
Podrobnosti

Další zajímavosti z Osla:
Priony podruhé: BSE byla zaznamenána také v USA. Z vědeckého hlediska se nejedná o informaci právě významnou, nicméně ekonomický efekt může být obrovský. Pokud bude omezen či zakázán dovoz amerického hovězího do dalších zemí, postihne to řadu místních firem. Už teď padají např. ceny masa i akcie McDonald’s (třebaže firma nebyla v žádném vztahu s místem, kde byla BSE prokázána).
Podrobnosti:
Komentář: Jak se zdá, ani USA se nakonec této do značné míry mediálně-hysterické vlně nevyhnou.

Jak bojovat proti zvýšené hladině cholesterolu? Podařilo se "připravit" životaschopné myši, jejichž tělo cholesterol neprodukovalo a jeho funkce (membrány apod.) dokázaly zastat jiné molekuly. Snad by to mohlo nějak pomoci i při léčbě lidí.
Poznámka: v článku se správně uvádí, že cholesterol je produkován především v organismu a jen malá část přijímána potravou. Dieta omezující příjem cholesterolu tedy jeho hladinu v krvi nemusí nijak ovlivnit.

Osel naposledy.
Lovci střílejí přednostně ty berany americké ovce tlustorohé, kteří mají největší rohy. Následkem toho geny pro velké rohy z populace mizí. Něco podobného se stalo i s africkými slony, kterým se účinkem selektivního lovu zmenšují kly.
Poznámka: Tyto jasné případy by mohly tvořit argumenty proti skeptickým názorům, že tak snadné to s dědičností není, že nelze rychle a efektivně šlechtit na nějakou vlastnost, posunout frekvenci alel či rovnou že přiřazení mezi genotypem a fenotypem není jednoznačné. Jak vidno, minimálně někdy je.

Barva vesmíru před cca 2,5 miliardami let byla spíše do modra, zatímco dnes je béžová, uvádí Astro.cz. (stručně: v tehdejších galaxiích dominovalo modré světlo mladších hvězd, celkový počet hvězd byl navíc menší)