Linky: Svět jako počítačová simulace

Astronomie |

Rekombinace lidské mitochondriální DNA, domestikace koně, prostředky proti kocovině, orientace tažných ptáků podle magnetického pole, kvantová kryptografie v režii EU proti Echelonu, americký návrat na Měsíc, nikotin jaké lék... následuje pravidelný přehled odkazů.

Rekombinace lidské mitochondriální DNA, domestikace koně, prostředky proti kocovině, orientace tažných ptáků podle magnetického pole, kvantová kryptografie v režii EU proti Echelonu, americký návrat na Měsíc, nikotin jaké lék… následuje pravidelný přehled odkazů.

Původ domácích koní. Analýza chromozomu Y by mohla ukázat, že zřejmě mají jen jednoho mužského předka.
Podrobnosti Osel
Poznámka: V poslední době začínají převládat monogenetické hypotézy – tedy vznik druhů i domestikace z malých skupin. Na rozdíl od Lorenze si už nemyslíme, že by pes pocházel dílem z šakala a dílem z vlka. V případě domestikace dalších zvířat zůstává samozřejmě otázka, zda k události došlo pouze v jediném ohnisku. Stále častěji se ale začínáme přiklánět k názoru, že ano.

Další biologické dogma padá? U člověka se snad může mitochondriální DNA zdědit i od otce. Taktéž může docházet k rekombinaci mitochodriální DNA. Znamená to, že bude třeba opustit představy mitochondriální Evy?
Tak radikální změny zase nejsou – rekombinace mtDNA probíhá ve svalech, ne v pohlavních buňkách. A přenos mitochondrií do vajíčka spolu se spermiemi je velmi vzácný. Alespoň se to zdá.

Poznámka: Zajímavé je, že existují výklady, proč že vlastně mitochondriální DNA otce vyjde naprázdno – např. aby nedocházelo k střetu mikrobů ze dvou fúzujících buněk. "Rozumný výklad" lze podat i u jevu, který (eventuálně) nemusí nijak platit…

Osel potřetí. Dosud jsme si mysleli, že magnetický smysl tažných ptáků funguje nějak podobně jako obyčejný kompas – ptáci prostě mají v mozku nebo zobáku kousky magnetitu. Nyní se zdá, že to musí fungovat nějak jinak.

Poznámka: Magnetický smysl také asi není jedinou orientační pomůckou tažných ptáků. Zdá se, že alespoň někteří z nich se dokáží orientovat také čichem. U ptáků někdy předpokládáme, že de facto nic necítí (a proto je, jsa taktéž živočichové vizuální a akustičtí, můžeme v jistém ohledu zkoumat snadněji než třeba vlky) – ale ani to neplatí univerzálně.

Proč žijeme v počítačové simulaci?
Velmi podnětné cvičení v myšlenkových experimentech předvádí Transhumanismus.cz (+ za pozornost stojí taktéž diskuse k článku)

Poznámka: Argumentace by se zhruba dala shrnout takto: Pokud je možné spouštět podobné simulace, může jich být více než "prvotních" světů, a tudíž je bez ohledu na cokoliv dalšího pravděpodobnější, že žijeme v simulaci. Pokud spustíme simulaci, dokážeme tím, že je to možné->zvýší se pravděpodobnost, že simulací jsme i my sami. A ještě úplně na okraj – spuštěním další simulace bychom za předpokladu nějakých konstantních "systémových" zdrojů mohli zpomalit náš svět, ale nejspíš jako celek, takže by se nic nepoznalo (a co vzhledem k nově spuštěné simulaci?)… Bavit se podobnými spekulacemi lze téměř do nekonečna :-).

Nikotin (přijímaný nikoliv s kouřem) by mohl pomáhat na neurodegenerativní choroby typu Alzheimera.
Podrobnosti Ihned

Spory o účinnost nové české "protikocovinové" tabletky. Anti Ethanol 07 kontra Alka-Seltzer.
Poznámka: Článek doporučuji brát s rezervou, ježto obsahuje vyjádření známého antialkoholového aktivisty primáře Nešpora – asi sotva lze od něj počítat s výrokem typu "jasně, teď můžete pít jak libo a nic vám ráno nebude".

Informace o plánovaném americkém návrat na Měsíc přináší Astro.cz

EU pracuje na informačním kanálu zabezpečeném pomocí kvantové kryptografie. Snaha se vykládá jako zaměřená proti americkému systému Echelon. EU investuje do systému 11 milionů eur.
Podrobnosti americký PC World