Linky: Útěk mozků z Evropy – Dítě jako lék – Tráva proti alergii – Je chromozom Y chcípák?

Astronomie |

V nitru naší galaxie by se mohla nacházet ještě jedna černá díra. Podrobněji se podíváme na chromozom Y. Ze zemí východní Evropy i EU odcházejí vědci do Spojených států, hrozí prohloubení technologického zaostávání. Geneticky modifikovaná tráva by mohla být prostá nejčastějších alergenů. Opět život na Marsu, fenomén "dítě jako lék" - následují další odkazy.

V nitru naší galaxie by se mohla nacházet ještě jedna černá díra. Podrobněji se podíváme na chromozom Y. Ze zemí východní Evropy i EU odcházejí vědci do Spojených států, hrozí prohloubení technologického zaostávání. Geneticky modifikovaná tráva by mohla být prostá nejčastějších alergenů. Opět život na Marsu, fenomén "dítě jako lék" – následují další odkazy.

Na mužský chromozóm Y se podívali podrobněji na Oslu. Není to zase takový chudák, i když je u savců podstatně kratší než jeho X-kový bratříček. Proč? Snad protože nikdy není přítomen ve dvou kopiích a případné chyby se proto nemohou záplatovat podle druhého chromozomu v páru. Částečně se to vynahrazuje sekvenci tzv. palindromů. Palindromy jsou v lingvistice věty, které se čtou stejně zepředu i zezadu ("Jelenovi pivo nelej"). To samé v DNA – opět jde o sekvence, které vedou při čtení oběma směry ke stejnému výsledku. Navíc, chromozom Y není jen zmenšenou variantou Xka, ale obsahuje i některé geny, které Xkový chromozom nenese.

Vědci ze zemí EU odcházejí do Spojených států. Nejde přitom jen o peníze, ale i o špičkové vybavení a příležitost pracovat také v komerčním sektoru. Po informačních technologiích se nyní objevila další sféra, kde Evropa výrazně zaostává za USA: biotechnologie (řada biotechnologických firem opustila Evropu např. kvůli restrikcím genetických modifikací).
Více Ihned

Fenomén "Dítě jako lék" (pro jiné dítě) rozebírá Idnes. Přibývá dětí, které se rodí namícháním genetické informace ve zkumavce tak, aby mohly pomoci svému staršímu nemocnému sourozenci. Rodiče ovšem často narážejí na překážky…

Na Marsu byly v minulosti údajně podmínky pro existenci života, říká opatrně Marcel Grun v rozhovoru pro Space Portal. Jinak řečeno, podle Gruna bychom se měli především ptát, proč že vlastně na Marsu život nevznikl (pokud nevznikl opravdu). V rozhovoru se dostane i na komerční využití vesmíru, na budoucí doly na Měsíci apod.

V jádru Mléčné dráhy by se možná mohly nacházet hned dvě černé díry. O možném objevu další z nich píše New Scientist.

Podruhé New Scientist: Alergici by si mohli oddechnout. Nová geneticky upravená tráva (kombinovaná s žitem) by jim mohla být příznivěji nakloněna.