Linky: Vznikla sluneční soustava díky supernově?

Astronomie |

Mor ve středověku, vznik sluneční soustavy díky supernově, jak testovat, zda svět je počítačovou simulací, člověk a šimpanz se liší v proteinech více, než se předpokládalo, analýza historie psích plemen... Pravidelný přehled odkazů přinášíme namísto pondělka tentokrát už v pátek.

Mor ve středověku, vznik sluneční soustavy díky supernově, jak testovat, zda svět je počítačovou simulací, člověk a šimpanz se liší v proteinech více, než se předpokládalo, analýza historie psích plemen… Pravidelný přehled odkazů přinášíme namísto pondělka tentokrát už v pátek.

Řádil ve středověké Evropě mor dýmějový nebo hemoragický? A přenášely ho vůbec krysy?
Podrobnosti Idnes

Jak za více než týden (8. 6.) sledovat přechod Venuše přes Slunce? Přechod bude pozorovatelný pouhým okem, je však třeba chránit oči speciálním filtrem.
Podrobnosti na Asro.cz

Vznikla sluneční soustavy vedle velmi hmotné hvězdy, která posléze explodovala jako supernova? Tuto možnost zvažuje článek na serveru Astro.cz. "Vliv záření obří hvězdy se projevil na vývoji protoplanetárního prachového disku." Sluneční soustava tedy vznikla možná díky záření později zaniklé hvězdy…

Další úvahy o světě jako počítačové simulaci na Transhumanismus.cz. Jak tuto hypotézu testovat?
"Fyzik John D. Barrow se domnívá, že bychom v budoucnu mohli objevit nesrovnalosti plynoucí z nedostatečně podrobných výpočtů. Mohly by se podle něj projevit například nepatrnými fluktuacemi fyzikálních konstant."
A k tomu trocha eschatologie: "Robin Hanson dokonce navrhuje strategii, jak být v simulaci úspěšný. Základem je vést bohatý a zajímavý život s nadějí, že autoři simulace budou chtít takovou entitu použít znovu."
Podrobnosti

Genetické analýzy ukazují historii domácího psa a stáří jednotlivých plemen. "Ukazuje se, že psy lze rozdělit do čtyř základních větví. Tři z nich – ovčáci, hlídači a lovečtí psi – jsou moderní a jejich historie není starší než několik staletí. Čtvrtá větev je archaická a historie jejích příslušníků se počítá na tisíciletí. Jde většinou o psy pocházející z Afriky a Asie, např. malamuty, husky, šarpeje nebo pekinéze."
Podrobnosti Osel.cz

Člověk a šimpanz se, jak známo, příliš neliší v písmenkách genetického kódu. Rozdíl proteinů, které jsou v buňkách obou druhů syntetizovány, se však ukazuje být překvapivě velký. Studie ukázala, že 83 % sledovaných bílkovin se mezi člověkem a šimpanzem liší alespoň v jedné aminokyselině.
Podrobnosti Osel
Totéž New Scientist

V New England Journal of Medicine vyšel článek popisující výhody, které přináší e-mailiová komunikace do vztahu lékaře a pacienta. Většina pacientů je podle provedeného průzkumu schopna v e-mailu přesněji popsat své zdravotní obtíže než při rozhovoru tváří v tvář.
Zdroj: IDG New Service