Nad knihou: Spanilá jízda po Marsu

Astronomie |

Von Braun své myšlenky pilotovaného letu k Marsu předložil na přelomu 40. a 50. let ve formě románu. Braun si například představoval, že kosmonauti budou před návratem pobývat na Marsu celý rok, a to v nafukovacím stanu. V SSSR připravil vlastní scénář letu člověka k Marsu Koroljov.

Mars byl v posledních letech hned několikrát v centru zájmu. Historii průzkumů této planety přináší kniha Tomáše Přibyla "Spanilá jízda po Marsu".

Od Tomáše Přibyla (http://www.sweb.cz/tomas.pribyl/) jsme již na Science Worldu recenzovali jeho předcházející knihu o kosmonautice – Den, kdy se nevrátila Columbia.
(http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/B4E37316CBC25A6CC1256E970048FF14?OpenDocument&cast=1)

Ke knize Spanilá jízda po Marsu si dovolím připojit spíše několik poznámek než "regulérní" recenzi:
Předně mě překvapilo, že autor tuto knihu vydal vlastním nákladem – ač se jedná o téma jistě populární. Pro knihu ovšem získal sponzora (viz ještě dále).
Co se týče obsahu, je třeba upozornit, že kniha není o astronomii, exobiologii apod., ale o astronautice/kosmonautice. Nepojednává tedy ani tak o Marsu, ale spíše o lidské snaze Mars zkoumat, o technologiích všemožných sond. Je pravděpodobné, že "deníky průzkumných výprav", kdy jaká sonda přistála, jak manévrovala v atmosféře, jak při tom komunikovala se Zemí a jaké nastaly problémy s anténou atd., budou zajímat trochu užší cílovou skupinu než třeba problém vyschlých říčních koryt Rudé planety.
První kapitola pojednává o misích bývalého Sovětského svazu. Následuje popis prvních amerických výprav až po sondu Viking, poté oživení zájmu o Mars v 90. letech (nejznámější případ Soujourner/Pathfinder). Pak se dostaneme k současným sondám a samozřejmě také k robotům Spirit/Opportunity. Tato kapitola obsahuje také podrobný popis různých zařízení, téměř se blížící technické dokumentaci. U robotů Spirit a Opportunity je přiložen i jakýsi cestovní deník jejich pobytu.
Následující kapitoly pak pojednávají o neúspěšných misích, o připravovaných výpravách a také o plánech na let lidské posádky. Tato část přesahuje obor kosmonautiky v užším slova smyslu. Začneme myšlenkami Von Brauna, který je ovšem na přelomu 40. a 50. let předložil ve formě románu. Braun si například představoval, že kosmonauti budou před návratem pobývat na Marsu celý rok, a to v nafukovacím stanu. V SSSR připravil vlastní scénář letu člověka k Marsu Koroljov. V SSSR i USA bylo vypracováno i mnoho dalších plánů, 70. letech byly však v USA opuštěny projekty vycházející z Apolla a prioritou se stal raketoplán. Mars se díky tomu ocitl na vedlejší koleji… Sovětská kosmonautika navíc v 70. letech od prohry v závodu o Měsíc ztratila značný kus ze svých ambicí – hlavní překážkou bylo přitom selhání nosné rakety N-1. A tak dále, až po poslední iniciativu George Bushe Jr., která počítá s letem člověka na Mars do roku 2030.
Závěrečnou kapitolu pak tvoří popis a nákresy robotů Maxon, které jsou využity v Spirit/Opportunity. Dovozcem těchto zařízení v ČR je společnost Uzimex, která také vydání knihy sponzorovala.

Tomáš Přibyl: Spanilá jízda po Marsu, Brno, 2004, vydáno vlastním nákladem autora