Nad knihou: Vyprávění o kráse novobarokní matematiky

Matematika |

Známý český matematik Petr Vopěnka je alespoň části české veřejnosti známý i jako polistopadový ministr školství. Vyprávění o kráse novobarokní matematiky je již 4. jeho knihou, o níž píši (o předchozích na Neviditelném psu). Kniha pojednává o vývoji a historii teorie množin. Je rozdělena do pěti Rozprav a zahrnuje období od třicetileté války do současnosti. První část líčí politické a teologické okolnosti v období před a po třicetileté válce a končí popisem života a díla Bernarda Bolzana, asi nejvýznamnějšího českého matematika všech dob, jednoho ze zakladatelů moderní matematiky. Jeho dílo, jak ukazuje kniha, však zůstalo širší vědecké veřejnosti jeho doby neznámé. V této části autor rozsáhle cituje z řady knih od teologů, historiků i vědců, včetně velikánů jako Giordanno Bruno, Galilei, Newton, Descartes atd. Čtenář tak zjistí, že pojetí Vesmíru jako nekonečného vnesl do vědy teolog Bruno, který pak za to zaplatil životem. Druhá část je věnována převážně Georgu Cantorovi, německému vědci, který prosadil definitivně do matematiky aktuální nekonečno, které do té doby vědci odmítali. Také on měl se svými názory problémy a byl současníky odmítán a příznivce paradoxně získal mezi teology. Další části knihy pojednávají o snaze axiomatizovat teorii množin a dalších problémech a dílčích disciplinách množinové teorie, např. množinové topologii, teorii dimenzí, teorii míry atd.
Kniha neobsahuje rejstřík a pouze první část má seznam literatury. V ostatních částech autor použitou literaturu uvádí přímo v textu.
Celkově nelze knihu doporučit nikomu jinému než velmi vážným zájemcům o matematiku. Podstatnou část knihy tvoří výklad teorie množin, různých problémů, na které matematici při odhalování poznatků o ní narazili. Podobně jako jiná autorova kniha Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci, která je o geometrii, také tato kniha je co do rozsahu pěkný špalek – má přes 800 stran. Autor její přípravě věnoval tři roky. studia. Běžný student matematiky na VŠ se s poznatky obsaženými v knize setká při studiu cca v pěti studijních oborech, a tak si v knize vše může sjednotit.

Petr Vopěnka: Vyprávění o kráse novobarokní matematiky, Práh 2004