Nejlepší stránky o astronomii a astrofyzice

Astronomie |

Zatímco minule jsme se zaměřili na fyziku, nyní přinášíme seznam dalších pěti webů, které byly nominovány na cenu vyhlašovanou časopisem Scientific American - tentokrát z oblasti astronomie, astrofyziky a jim příbuzných oborů.

Zatímco minule jsme se zaměřili na fyziku, nyní přinášíme seznam dalších pěti webů, které byly nominovány na cenu vyhlašovanou časopisem Scientific American – tentokrát z oblasti astronomie, astrofyziky a jim příbuzných oborů.

The Nine Planets: A Comprehensive Tour of the Solar System
(http://www.seds.org/nineplanets/nineplanets/nineplanets.html)

Webová stránka softwarového vývojáře Williama Arnetta je, jak už z názvu vyplývá, zaměřená na Sluneční soustavu. Najdete zde tedy prakticky vše o planetách, jejich družicích, Slunci, asteroidech, kometách atd. Pokud se zajímáte o astronomii nebo potřebujete informaci o nějakém zvláštním aspektu našeho solárního systému, určitě zavítejte na tuto adresu. Web je nejen skvěle sestavený, ale i doslova nabitý přehršlí užitečných a zajímavých faktů, obrázků, tabulek, grafů atd. Vše navíc doplňují vyčerpávající seznamy linků.

Ned Wright’s Cosmology Tutorial
(http://www.astro.ucla.edu/~wright/cosmolog.htm)

Redaktoři časopisu Scientific American poznamenávají, že zřejmě není žádné zajímavější téma než kosmologie, tedy obor zaměřený na studium původu, nynějšího stavu a budoucnosti našeho vesmíru. Web profesora Edwarda Wrighta poskytuje užitečný výklad k mnoha aspektům z této oblasti a nadto přináší relevantní zprávy o pozorování a nových teoretických poznatcích, které najdete hned na úvodní stránce. Za zvláštní pozornost stojí mimo jiné i oddíly nazvané Cosmological Fads and Fallacies (Kosmologické bláznivé nápady a klamy) a Cosmology and Art (Kosmologie a umění). Součástí je rovněž výukový tutorial či stránka zaměřená na Einsteinovu teorii relativity.

Skyview: The Internet’s Virtual Telescope
(http://skyview.gsfc.nasa.gov/)

Nebeský objekt viděný lidskýma očima v určité části spektra odhaluje jen část svého vlastního příběhu. Z tohoto důvodu studují astronomové rovněž "obraz" vesmíru v dalších vlnových délkách elektromagnetického spektra. Tento web nabízí galerii obrazů oblohy, které nám ukazují, jak vesmír vypadá “ve světle” například rádiových vln nebo záření gama. Přehledná struktura, mnoho informací a obrazových galerií, podrobný návod k použití všech aspektů webu Skyview, možnost vyladění “osobního uživatelského rozhraní”, sekce pro laiky – to jsou jen některé z vymožeností, které tento server nabízí.

NASA Watch
(http://www.nasawatch.com/)

Obsáhlý web-log Keitha Cowinga, zarputilého kritika těžkopádné informační strategie NASA, uvozují věty “Toto není web NASA! Možná, že se zde něčemu naučíte.” Není to planá fráze. Na těchto stránkách totiž najdete stovky, ba tisíce informací a poučných komentářů, jimiž autor oživuje a opravuje suchá, strohá tisková prohlášení, jež vydává agentura NASA.

The Astrobiology Web: Your Online Guide to the Living Universe
(http://www.astrobiology.com/)

Existuje mimozemský život? Ačkoli na odpověď na tu otázku čekáme již dlouho a zřejmě ještě déle budeme muset čekat, již dnes se můžete ponořit do studia rodícího se oboru astrobiologie. A právě tento pozoruhodný web, jež pochází z dílny společností Discovery.com a SpaceRef Interactive, nabízí nepřeberný zdroj informací o současných názorech na to, jak na Zemi vznikl život a jak se mu podařilo navzdory mnoha nebezpečím rozvinout svůj potenciál. A samozřejmě -možná nejen na Zemi, možná i jinde ve vesmíru. Pokud pochybujete, navštivte tento web. Součástí stránek je i aktuální zpravodajství a archiv.