Peníze pro pražský tokamak

Fyzika |

Úspěšně skončilo několikaměsíční úsilí pracovníků Ústavu fyziky plazmatu AV ČR získat dodatečnou finanční podporu z evropských fondů na reinstalaci tokamaku COMPASS D, který bude umístěn v Praze. Celková výše této podpory dosáhne téměř 1,8 mil. eur.

***oznámení tiskového odboru AV ČR
Ve čtvrtek 20. 7. 2006 úspěšně skončilo několikaměsíční úsilí pracovníků Ústavu fyziky plazmatu AV ČR získat dodatečnou finanční podporu z evropských fondů na reinstalaci tokamaku COMPASS D, který bude umístěn v Praze. Celková výše této podpory dosáhne téměř 1,8 mil. eur.

O umístění tokamaku COMPASS D v Praze se rozhodlo již v průběhu minulého roku, kdy vláda ČR pro tento účel vyčlenila základní finanční prostředky a konsorcium 7. českých organizací, vedené Ústavem fyziky plazmatu AV ČR, tak mohlo přijmout nabídku Asociace pro atomovou energii ve Velké Británii (United Kingdom Atomic Energy Association – UKAEA) zdarma převzít a dále provozovat tento sofistikovaný tokamak z jejího vědeckého střediska nedaleko Oxfordu.
Na základě dlouhých rozhovorů s dosavadními uživateli tokamaku a mnoha dalšími odborníky z evropských fúzních laboratoří se však čeští vědci rozhodli doplnit COMPASS D o nová diagnostická zařízení a zlepšit některé jeho stávající parametry. Právě tyto úpravy by mohla pomoci realizovat získaná dotace.

S pomocí tokamaků se vědci pokoušejí provést kontrolovanou jadernou fúzi, jejíž zvládnutí by přineslo prakticky nevyčerpatelný a ekologicky přijatelný zdroj energie pro lidstvo: při jaderné fúzi totiž dochází ke sloučení atomových jader za současného uvolnění obrovského množství energie, tedy stejný proces, jaký probíhá v jádrech hvězd. Největším projektem tohoto druhu je obří tokamak ITER ve Francii, jehož výstavbu připravuje mezinárodní konsorcium s dominantní účastí států EU včetně České republiky.