Pozvánka brněnské hvězdárny: 50. výročí Sputniku 1

Astronomie |

***oznámení Hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka v Brně Ve středu 3. října v 18 hodin má premiéru nové výpravné představení Hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka v Brně. Jenom několik hodin před 50. výročím letu první umělé družice Země – Sputniku 1 – bude uveden pod umělou oblohou velkého planetária multivizuální pořad "Ve stavu beztíže". Jak […]

***oznámení Hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka v Brně

Jak už název napovídá, představení se věnuje minulosti, současnosti a budoucnosti člověka ve vesmíru. V první části si "Ve stavu beztíže" připomeneme důvody, které před půl stoletím vedly k prudkému rozvoji kosmonautiky. Zazní unikátní záznamy vysílání první sovětské, americké i čínské družice, stejně jako komunikace Jurije Gagarina, Johna Glenna a Valentiny Těreškovové z oběžné dráhy. Ke shlédnutí budou nejrůznější unikátní fotografické a filmové záběry – například z prvního výstupu člověka do volného kosmického prostoru, přípravy startu první umělé družice a nebo třeba neúspěšných pokusů o odpálení nejrůznějších kosmických raket.

Ve druhé části budeme "Ve stavu beztíže" diskutovat, zda jsou extrémně nákladné lety člověka do vesmíru vůbec smysluplné. Na umělé obloze planetária si současně ukážeme, jestli můžeme "dnešní" večer na nebi nějaký nápadný satelit zahlédnout na vlastní oči.

Třetí část představení se "Ve stavu beztíže" obrací do budoucnosti, ve které se schyluje k revoluci kosmických technologií. Seznámíme se nejen s projekty plánovanými v nejbližších rocích, ale také se stavem, do kterého může lidstvo dospět za několik staletí.

Režisérem a jedním ze scénáristů nejnovějšího představení brněnské hvězdárny je Mgr. Jiří Dušek, Ph.D. Druhým scénáristou je ing. Marcel Grün z Hvězdárny a planetária hlavního města Prahy, jinak též přední odborník na kosmonautiku. "Ve stavu beztíže" se přitom v planetáriu na Kraví hoře ocitneme každou středu a sobotu vždy v 18 hodin. Po celý měsíc říjen i listopad.