RNA polymeráza pod mikroskopem

Biologie |

Otázka zněla, jak vlastně podle svého vzoru v DNA vzniká nové vlákno RNA. Přepis zajišťuje enzym RNA polymeráza - skládá ale tento enzym komplementární řetězec lineárně po jedné bázi, nebo manipuluje s většími bloky najednou? Leze po vláknu DNA krok za krokem jako po žebříku, nebo spíše poskakuje po větších úsecích?

Dostatečně citlivá mikroskopie a ukotvení na pevném povrchu pomohlo podle všeho vyřešit otázku po charakteru jednoho z procesů, který probíhá při přepisu genetické informace z DNA do proteinů.

Otázka zněla, jak vlastně podle svého vzoru v DNA vzniká nové vlákno RNA. Přepis zajišťuje enzym RNA polymeráza – skládá ale tento enzym komplementární řetězec lineárně po jedné bázi, nebo manipuluje s většími bloky najednou? Leze po vláknu DNA krok za krokem jako po žebříku, nebo spíše poskakuje po větších úsecích?
Vědci nyní uchytili DNA i RNA polymerázu na skleněné kuličky velikosti kolem 1 mikrometru a vše v kapce vody umístěné na sklíčku sledovali pomocí mikroskopie.
RNA polymerázu i jednotlivé báze DNA se díky tomu podařilo sledovat krok za krokem. A výsledek? Enzym vytváří komplementární vlákno RNA bázi po bázi.

Zdroj: New Scientist, http://www.newscientist.com/channel/mech-tech/dn8319.html