Sojuz-TM 34 se chystá ke startu

Astronomie |

Na kosmodromu Bajkonur probíhají závěrečné přípravy ke startu třetí návštěvnické osádky REP-3 na Mezinárodní vesmírnou stanici. Letová osádka, kterou tvoří Jurij P. Gidzenko, Roberto Vittori a Mark R. Shuttleworth i jejich záložníci, G. Padalka a O. Kononěnko, přiletěli 19. dubna 2002 z Hvězdného městečka, aby se zde na kosmodromu podíleli na závěrečných přípravách kosmické lodi Sojuz-TM 34 ke vzletu.

Den před jejich odletem, tedy 18. dubna, podepsali v Moskvě zástupci západoevropské organizace pro výzkum vesmíru ESA v čele s jejím generálním ředitelem Antonio Rodotou s představiteli Rosaviakosmosu, vedenými generálním ředitelem Jurijem Koptěvem a firmy RKK Eněrgija, zastoupenými generálním konstruktérem akad. Jurijem Semjonovem, kontrakt, na jehož základě se astronaut ESA, belgický občan Frank De Winne zúčastní na podzim letu čtvrté návštěvnické osádky. Kontrakt také spolupodepsal belgický ministr pro vědu a výzkum Charles Picque.
Poté, co 21. dubna astronauti prověřili svoji loď a seznámili se důsledně s jejími systémy, byl Sojuz-TM 34 převezen z montážní budovy MIK-254 do budovy MIK-2B, kde již čekala zkompletovaná nosná raketa typu Sojuz-U. Kosmická loď byla pak následujícího dne k ní připojena.
V pondělí 22. dubna 2002 se v 15.00 moskevského času sešly na kosmodromu mezirezortní komise a technické vedení startu a odsouhlasily vyvezení zkompletovaného nosiče na rampu.
Start je plánován na 25. dubna 2002 v 08:26:33 SELČ. Připojení ke stanici ISS se očekává o dva dny později, 27. dubna kolem 10:00 SELČ.
Všichni členové hlavní osádky jsou připraveni k letu, i když italský astronaut Vittori je trochu nervosní z toho, že bude zastávat odpovědnou funkci prvního palubního inženýra. Naproti tomu druhý "kosmický turista" Mark Shuttleworth je již netrpělivý a startu se nemůže dočkat. V žertu dokonce prohlásil, že vzhledem k tomu, že nepoletí na americkém raketoplánu, ale ruskou kosmickou lodí, by si měl teď změnit jméno na Soyuzworth.
V úterý 23. dubna v brzkých ranních hodinách místního času byla nosná raketa s kosmickou lodí vyvezena na rampu č. 1 komplexu 5.

Podle Space Portal, http://www.lib.cas.cz/knav/space.40/INDEX1.HTM