Test: Encyklopedie vesmíru

Astronomie |

Toto je jeden z titulů kolekce nakladatelství Dorling Kindersley, který byl lokalizován do češtiny firmou BSP Multimedia. Podobně jako u jiných titulů, je i u této astronomické encyklopedie uživateli nabídnut pohled na kabinet různých předmětů, které po kliknutí vedou (přes další nabídky) k článkům encyklopedie.
Celá elektronická publikace je rozdělena do několika sekcí. Základní informace o běžně známých objektech vesmíru naleznete v sekcích Popis sluneční soustavy, Planety a Hvězdy a hvězdokupy. Vzdálenější objekty jsou popisovány v sekcích Vzdálený vesmír a Kosmický prostor. Pokud se chcete něco dozvědět o technice, která má co do činění s astronomií, můžete se o ní dočíst v sekci Technická příručka. Praktické astronomii je věnována sekce Pozorování oblohy. A konečně Kosmologie se zabývá základními procesy ve vesmíru a základními zákony, které ovlivňují jeho chování.
Pokud chcete zjistit něco podrobnějšího o různých osobnostech z oblasti astronomie a příbuzných oborů, můžete je najít v sekci Kdo byl kdo. V sekci Historie se dozvíte, jak se zabývaly pozorováním oblohy různé starověké civilizace. Každá z těchto oblastí je ještě rozdělena na několik menších témat, která jsou podrobněji rozebrána. Zajímavá je též sekce "Závod o vesmír", kde jsou popisovány jednotlivé lety do vesmíru.
Jednotlivé články obsahují mnoho obrázků (typicky je každá stránka doplněna několika obrázky). Encyklopedie také obsahuje několik videosekvencí. V publikaci se lze pohybovat pomocí rejstříku anebo můžete vyhledávat slova, obsažená na jednotlivých stránkách.
Poměrně šikovnou vlastností je možnost zobrazení aktuálního stavu oblohy (pro daný čas a místo na světě). V tomto "planetáriu" si též můžete zobrazovat popisky k jednotlivým objektům a obloze. Zajímavé je i experimentování, při němž pozorujete pohyb objektů po obloze (obrazovce) v závislosti na datu.
Encyklopedie obsahuje také Quiz hru, která vás zkouší z různých otázek z oblasti astronomie. Součástí produktu je i další hra přistání rakety, v níž se snažíte o "měkké přistání" tím, že regulujete pohon motorů a to navíc s omezeným množstvím paliva.
Podobně jako jiné programy od Dorling Kindersley, není tento produkt možné spustit na počítači bez zvukové karty. Chápal bych to, kdyby program vypisoval různá varování nebo doporučení, ale vzhledem k tomu, že aplikace zvuk k ničemu rozumnému nevyužívá, připadá mi tento nekompromisní postoj výrobce poněkud arogantní.
Shrnuto a podtrženo: Tato encyklopedie vysvětluje poměrně poutavou formou základní objekty a procesy ve vesmíru. Grafické zpracování je sice velmi pěkné, ale osobně preferuji spíše obsah nežli formu. Nutno konstatovat, že se jedná opravdu o titul určený dětem a laikům.

CD-ROM Centrum, Praha