Topologický izolátor ze selenidu bismutu

Fyzika |

Topologický izolátor ze selenidu bismutu

Výzkumníci z MIT připravili tzv. Floquet-Blochův topologický izolant. Jedná se o materiál, jehož existence byla sice teoreticky předpovězena, dosud ale bez potvrzení v praxi.

Topologické izolanty jsou obecně látky, které vedou proud na svém povrchu, uvnitř jsou však nevodivé. Elektrony jsou zde jakoby vytlačovány k povrchu materiálu. K vytvoření nového materiálu stačil femtosekundový záblesk v infračervené oblasti spektra. V pevném krystalu se tak utvořil speciální kvantový stav, Floquet-Blochova směs fotonů a elektronů. Exotický stav topologického izolátoru vydržel rovněž pouze v časovém měřítku femtosekund.

Podle vědců by výsledkem podobných technik mohly být materiály, jejichž elektrická vodivost by šla snadno ladit (měnit) pouze laserovým paprskem, kdy posvícení změní způsob chování elektronů. Důležité má být, že ale nejde o klasickou absorpci energie a excitaci elektronů na vyšší hladiny, které následně generuje odpadní teplo. Přepínání vodivosti má být energeticky nenáročné.

Pokus byl proveden v selenidu bismutu (Bi2Se3), nicméně podobné chování by podle vědců měly vykazovat i další materiály včetně grafenu.

Článek vyšel v Science, jeho hlavním autorem byl Nuh Gedik.

Úvodní foto: Wikimedia Commons, licence public domain