Scienceworld.cz
PRO MOBIL

KLASICKY

Umělé rostliny mohou efektivněji zachytávat sluneční energii

Fotovoltaické články nebo třeba ohřev vody se zase potýkají s jinými problémy; elektřinu nebo teplo (na rozdíl od glukózy) nelze pořádně skladovat. Když k tomu připočteme, že potraviny jsou dnes drahé, namísto elektřiny bychom mohli zkusit napodobit fotosyntézu a vyrábět organické látky. Navíc se přitom lape i nenáviděný oxid uhličitý.

To si alespoň myslí Richard Cogdell z univerzity v Glasgow a jeho kolegové z Biotechnology and Biological Sciences Research Council (BBSRC), kteří tento výzkum prezentovali pro American Association for the Advancement of Science (AAAS). Nejde jim o genetické modifikace ani šlechtění stávajících rostlin, ale o výrobu opravdu umělého listového pletiva. Výsledkem přeměn by nemusely být jen cukry, ale třeba i alkohol či další látky použitelné jako energetická surovina (čímž by se zase ušetřila zemědělská půda používaná na biopaliva).

Obecně – čím jednodušší látka a syntéza, tím by vše mohlo být energeticky účinnější. Samotnou fixaci oxidu uhličitého zajišťuje u rostlin především komplex kolem enzymu RuBisCO. V některých rostlinách ovšem funguje efektivněji než v jiných, takže reakci by možná šlo optimalizovat tímto směrem. Navíc je v syntetické biologii možné zkoušet kombinovat i postupy a komponenty, jaké používají suchozemské rostliny, sinice, řasy, a skládat „mozaiky“… Např. sinice prý dokáží absorbovat hodně sluneční energie, ale dále ji nevyužijí, takže by třeba mohlo existovat nějaké „vodivé“ spojení (nakonec i zde je v přírodě předobraz, různé bičíky apod.), kterým by se předávala dál; ať už zde vedle sebe budeme mít živé buňky, nebo výhradně umělé chemické struktury…

Poznámka: O umělé fotosyntéze se ovšem spekuluje už celá desetiletí.