Za nízkou gravitaci nad Kanadou zřejmě může (nejen) ledovec

Fyzika |

Gravitační anomálie nad Kanadou si vědci povšimli už v 60. letech, když začalo být mapováno gravitační pole Země. Od té doby se objevilo několik navzájem si konkurujících výkladů.

Pokus o odpověď, proč je Kanada lehčí než například sousední USA, by mohly dát zveřejněné výsledky několikaletého měření satelitů Grace (Gravity Recovery and Climate Experiment), které byli vyvinuty za spolupráce německých institucí a NASA. Satelity Grace dokáží velmi přesně měřit odchylky gravitačního pole Země a vytvořit tak podrobnou mapu zahrnující jeho intenzitu. Gravitace v Kanadě je v průměru nižší zhruba o 1/25 000.

Vědci se původně domnívali, že kořen kanadské anomálie leží v poslední době ledové. Přibližně 3 km tlustý ledovec měl tehdy stlačit horniny pod sebou. Poté, co ledovec před nějakými 10 000 lety roztál, se sice horniny/povrch znovu zvedají, tento proces je však velmi pomalý. V posledních letech se objevila hypotéza, že za celým jevem stojí spíše proudění v zemském plášti.

Díky měřením satelitů Grace se sice tento spor nepodařilo úplně rozhodnout, hlavní roli asi bude ale mít glaciál. Simulace však ukázaly, že i kdybychom pominuli vliv poslední doby ledové (a horniny se zcela zvedly), gravitační anomálie by v Kanadě existovala dále. Za celým jevem proto minimálně zčásti stojí právě děje v zemském plášti.

Zdroj:
New Scientist,
National Geographic
The Globe and Mail

Poznámka: všechny zdroje jsou bohužel poněkud vágní.