Aplikovaná matematika přináší inovace

Ostatní |

***tisková zpráva společnosti InSophy
Přístupy aplikované matematiky posunuly v nedávné době hranice řady oborů revolučním způsobem. Vhodné využití poznatků matematiky a inženýrské informatiky přineslo například výrazné urychlení čtení lidského genomu, dalo vzniknout zcela novým metodám testování materiálů, umožnilo predikovat chování analyticky nepopsatelných systémů, či přineslo možnost kompletní digitalizace světového literárního dědictví, které je tak doslova na dosah. V dnešní době snad již nikdo nepochybuje o síle aplikované matematiky, málokdo však jejího potenciálu plně využívá. To však neplatí pro Ing. Kuchtu, business development managera firmy Phoenix-Zeppelin, který při analýze provozní spolehlivosti energocentra NZ2 vyhledal pomoc matematiků a softwarových inženýrů firmy inSophy.

Ing. Kuchta předkládá důvody spolupráce – „Řešení analýzy provozní spolehlivosti záložních energetických systémů byl problém, který nás dlouho trápil, neboť u těchto zařízení je spolehlivost klíčovým parametrem. Řešení je v oblasti teorie pravděpodobnosti a dalších oborů vysoké matematiky.“ Znalosti těchto oborů dodali odborníci firmy inSophy. Výsledkem tříměsíční intenzivní spolupráce je korektní matematický model, který umožňuje přesně určit míru rizika selhání zálohovaného elektrického systému – tzv. provozní spolehlivost. Bylo exaktně prokázáno, že dostupnost elektřiny pro zálohovaný systém je standardně vyšší než 99,999 %, což v průměru představuje bezchybnou dodávku energie zálohovanému zařízení po dobu 680 let. Konkrétní výsledky dodané analýzy jsou právě uváděny do praxe. „Dá se říci, že Phoenix-Zeppelin je první česká firma v oboru záložního napájení, která parametr provozní spolehlivosti nemá jako reklamní argument, ale jako seriozním výpočtem podložené hodnoty. Při společné práci nad spolehlivostní analýzou jsme navíc přišli na řadu technických úprav našeho řešení, které spolehlivost dále zvyšují.“, shrnuje přínosy projektu Ing. Kuchta.

Znovu se tak prokázalo, že v inspirativní atmosféře mezioborové komunikace vznikají unikátní a nečekaná řešení. Právě na takovou mezioborovou spolupráci se specializuje firma inSophy, která nabízí využití svých znalostí z oblasti aplikované matematiky a pokročilého softwarového inženýrství v různých oblastech vědy a techniky, čímž do těchto oborů dodává tolik potřebné inovace.

Společnost inSophy se v oblasti aplikované matematiky vedle spolehlivostních analýz zaměřuje také na metody řízení rizika, analýzu signálů, predikce řad, analýzy a zpracování obrazu, data mining, numerickou matematiku či vědecko-technické výpočty. V oblasti softwarového inženýrství pak firma inSophy nabízí znalosti oborů s velkým potenciálem, jako jsou neuronové sítě, genetické algoritmy, fuzzy řízení, optimalizační algoritmy, umělá inteligence či automatické zpracování textu.

Tým společnosti inSophy je složen převážně z absolventů Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze – přirozeně se tedy firma zařadila do projektu Vědecký inkubátor ČVUT, v němž se střetávají znalosti akademické sféry s profesionalitou sféry komerční.

A proč se vlastně aplikacemi matematiky zabývají? „Nás totiž věda baví“, vysvětluje Ing. Ondřej Komenda – obchodní manažer firmy inSophy.