Mléčné bakterie proti zubnímu kazu

Ostatní |

Mezi aplikacemi laktobacilů jsou i produkty pro boj s kariogenickými mikroorganismy, tělesným zápachem a pro regeneraci ochranné mikrobiální flóry pokožky.

***tisková zpráva společnosti BASF
Společnost BASF Future Business GmbH vyvíjí ve spolupráci s OrganoBalance GmbH originální produkty pro osobní a ústní hygienu, které využívají bakterií mléčného kvašení

Společný projekt, který v roce 2002 odstartovaly společnosti BASF Future Business GmbH z Ludwigshafenu a OrganoBalance GmbH z Berlína, si klade za cíl identifikaci probiotických kultur za účelem jejich použití ve vývoji nových výrobků pro osobní a ústní hygienu. Bakterie produkující kyselinu mléčnou (lactobacilli), jež jsou pro tento účel vhodné, jsou získávány filtrací z bohaté sbírky kultur společnosti OrganoBalance, aby pak byly ve spolupráci obou firem integrovány do finálních produktů. Mezi slibnými aplikacemi probiotických bakterií najdeme i produkty pro boj s kariogenickými mikroorganismy, tělesným zápachem a pro regeneraci ochranné mikrobiální flóry pokožky.

Bakterie Streptococcus mutans způsobující vytváření zubního kazu se vyskytuje na povrchu zubů, kde přetváří cukry v agresivní kyseliny, které pak rozrušují sklovinu. Aby se riziko zubního kazu snížilo, je třeba redukovat koncentraci této škodlivé bakterie v dutině ústní.

„Produkt Lactobacillus anti-caries, který jsme vyvinuli, je dokonalým nepřítelem škodlivé bakterie. Funguje tak, že na sebe váže mikroorganismy, a tak zabraňuje tomu, aby se přichytily na povrchu zubů,“ zdůrazňuje vedoucí projektu v BASF Future Business dr. Andreas Reindl. Antagonistické kultury způsobují shlukování těchto bakterií do větších celků, které již nejsou schopny škodit, a z ústní dutiny je lze odstranit obyčejným vypláchnutím. „Účinnost tohoto řešení byla přesvědčivě dokázána a první produkty obsahující probiotické bakterie se objeví na trhu v průběhu roku 2007,“ vysvětluje dr. Reindl.

V naší pokožce žijí nejrůznější typy mikroorganismů. V ideálním případě převažují ty mikroorganismy, které mají příznivé účinky na pokožku. Vedle nich se samozřejmě vyskytují i bakterie škodlivé. Pokud se systém vychýlí z rovnováhy, má to negativní dopad na vzhled, zdraví a život pokožky. „Z velkého počtu mikroorganismů jsme vybrali ty, které dokáží vytvořit ochrannou mikrobiální bariéru a kompenzovat výkyvy rovnováhy systému,“ vysvětluje výkonná manažerka OrganoBalance dr. Christine Langová. K takovým poruchám může docházet například po mytí nebo sprchování. Právě v takových případech pomůže Lactobacillus stimulans podpořit rychlou regeneraci ochranné mikrobiální flóry pokožky. Bakterie vylučuje látky, které podporují růst a stimulují kůži k tomu, aby mohla být osídlena prospěšnými příbuznými bakteriemi. Vzhledem k tomu, že rychlá regenerace pokožky má velký kosmetický význam, lze očekávat použití těchto mikroorganismů v krémech, pleťových vodách, ale též v lékařských mastích nebo sádrách.

Třetím možným využitím prospěšných bakterií je prevence tělesného zápachu. Ten způsobují určité nežádoucí mikroorganismy, které se vyskytují například v podpaží nebo na chodidlech. Proti nim lze nasadit Lactobacillus pes-odoris, jež ničí bakterie vytvářející zápach na chodidlech, nebo Lactobacillus ala-odoris, která zabraňuje vzniku zápachu v podpaží. Obě tyto bakteriální kultury mohou zvýšit efektivitu deodorantů, sprejů na nohy nebo pleťových vod.