Optika podle hvězdic: Kalcit jako základ počítačových sítí?

Technologie |

V Bellových laboratořích objevili vědci zvláštní optické receptory jistého druhu mořských hvězdic. Existuje naděje, že výzkum povede k dokonalejší konstrukci optických prvků datových sítí. ...

Kalcitové (vápencové) krystaly v těle hvězdic fungují mj. i jako optické receptory složeného oka těchto živočichů. Podle viceprezidenta Bellových laboratoří pro fyzikální výzkum Federica Capassa se přitom jedná o perfektní miniaturní čočky, podstatně dokonalejší, než jsme dnes schopni vyrobit.
Dosud se předpokládalo, že kalcitové krystalky v těle hvězdic slouží pouze jako stavební prvek jejich schránky. Uvedené orgány byly zatím zjištěny pouze u jediného druhu hvězdic s latinským jménem Ophiocoma wendtii.
Bellovy laboratoře, které spadají pod firmu Lucent Technologies, v současnosti zaměstnávají 27 000 zaměstnanců ve 27 zemích. Na poli optiky získaly již přes 2 500 patentů, mezi nimi například na technologii DWDM (hustý vlnový multiplex).