Software pro Webbův teleskop vyvíjí NASA pomocí nástrojů IBM

Technologie |

***tisková zpráva IBM Společnost IBM oznámila, že americká NASA (Národní úřad pro letectví a vesmír) pomocí softwaru IBM vyvíjí software a systémy, které budou řídit vesmírný teleskop Jamese Webba. Dalekohled nové generace, který nahradí Hubbleův teleskop, umožní podívat se blíže na počátek času a zachytit dosud nepozorované procesy vytváření prvních galaxií. Teleskop, který by měl […]

***tisková zpráva IBM

Teleskop, který by měl být do roku 2013 vypuštěn, bude studovat formování galaxií, hvězd a planet. Pomocí světelného času bude NASA cestovat ze současnosti do minulosti hluboko ve vesmíru, což jí umožní prostudovat formování úplně prvních hvězd a galaxií v počátcích vesmíru. Vznik prvních hvězd ve vesmíru bude NASA pozorovat pomocí zvláštních instrumentů optimalizovaných pro zachycování infračerveného světla.

Před téměř 20 lety, kdy vznikaly součástky a instrumenty Hubbleova teleskopu, vytvářelo software několik organizací, které pro vývoj systémů samozřejmě používaly proprietární software. Kvůli tomuto přístupu potom pro údržbu, změny a opravy součástek a instrumentů byla potřeba široká řada nástrojů. V průběhu životnosti Hubbleova teleskopu pak byly pro řešení většiny těchto problémů vyvinuty softwarové nástroje.

Software, který bude řídit systémy řízení, navigace a ovládání teleskopu (GNC), zpracování příkazů a dat (CNDH) a integrovaný modul vědeckých instrumentů (ISIM), v němž jsou umístěny čtyři hlavní instrumenty vesmírného teleskopu Jamese Webba, vyvíjejí jednotlivé vesmírné úřady různých světových zemí. Z toho důvodu bylo pro NASA stěžejní určit společnou platformu, aby nedocházelo k nákladným a časově náročným problémům se softwarem.

NASA proto dala všem zúčastněným úřadům za povinnost vyvíjet své systémy pomocí softwaru IBM, který je postaven na otevřených standardech. IBM Rational Rose Real-time je vývojový software pro vizuální modelování v jazyce UML, který funguje jako základní plán celého projektu. Umožňuje vývojářům různých systémů teleskopu přetahovat softwarový kód přímo do plánu, kde je potom automaticky k dispozici pro celý projekt.

Rational Rose Real-time pomáhá systémovým vývojářům psát aplikace rychleji a bez kompromisů v kvalitě. V každém kroku vývojového procesu – včetně generování, testování, ladění a průběžných změn kódu – tento software neustále ověřuje kvalitu projektu, aby vývoj systémů probíhal podle plánu a bez chyb. Díky tomu mohou všechny úřady, jež pracují na vesmírném teleskopu Jamese Webba, pracovat produktivněji a dodávat spolehlivý kód včas, v souladu s širšími projektovými nároky a speciálními předpisy. Některé úřady, které na teleskopu pracují, využívají také nástroje IBM Requisite Pro, IBM Rational ClearCase a IBM Rational ClearQuest, jež jim umožňují synchronizovat změny v rámci globálně rozptýlených projektových týmů, což napomáhá rychlejším inovacím.