NASA přistává na Marsu vrtulníkem

Astronomie |

Americký Úřad pro letectví a vesmír (NASA) pokračuje v přípravách nové laboratoře pro výzkum Marsu. Vozítko Mars Science Laboratory bylo v květnu minulého roku pokřtěno jménem Curiosity. Start dosud největšího pojízdného marťanského robota je naplánován na konec příštího roku.

Pokud vše půjde podle plánu, mělo by vozítko Curiosity dorazit k rudé planetě v létě 2012. V porovnání s rovery Spirit a Opportunity se jedná o výrazný krok kupředu. Curiosity bude mít na délku 2,7 metrů a hmotnost 900 kg.

Curiosity zaujal mnoho fanoušků dobývání vesmíru už jen svým budoucím stylem přistání. Dosavadní kosmické sondy využily pro snížení rychlosti průlet atmosférou a padáky (což čeká i Curiosity). O hladké a bezpečné přistání se v poslední fázi postaraly brzdící motory (např. Phoenix) nebo airbagy (Spirit, Opportunity). Curiosity kvůli své velké hmotnosti airbagy využít nemůže, a tak NASA přišla s velmi zajímavým ale technicky náročným postupem přistání. Těsně před dosednutím zbrzdí sestup motory na speciální plošině, ze které bude následně vozítko vysazeno na povrch Marsu pomoci 2,7 m dlouhého kabelu. Poté plošina sama odletí opodál, kde neškodně dopadne. Pro lepší představu se můžete podívat na videu níže.

Celý manévr je velmi náročný na přesnost a spolehlivost. Stačí jedna chyba a projekt v hodnotě 2 miliard dolarů skončí v troskách. Lidé z JPL proto neponechávají nic náhodě a každou sekundu a každou operaci sestupného manévru důkladně nacvičují, odlaďují a prověřují.

Na přelomu března a dubna testovaly JPL radar, jenž má zajistit hladké přistání na Marsu. Maketa přistávacího radaru byla připevněna k vrtulníku, který následně simuloval přistávací manévr pod různými úhly a v různých výškách.