Rusko chce ochránit svět před asteroidy a kosmickým smetím

Astronomie |

Letí na nás planetka nebo kometa? Zavolejte do Moskvy. Ruská média informují, že Roskosmos hodlá postavit systém, který by Zemi ochránil před nebezpečnými asteroidy a kometami.

Rusko chce ochránit svět před asteroidy a kosmickým smetím

Nepůjde o hollywoodské rozbíjení ve stylu Bruce Willise, ale o odklánění nebezpečných těles z jejich kolizní dráhy. To je obecně považováno za jediné možné řešení. Rozbít objekt není moc vhodné, protože místo jednoho problému vám zůstane několik menších, ale v součtu stále stejně velkých.

Jak přesně chtějí Rusové kosmické vetřelce odklánět, není jasné. V obecné rovině se hovoří o různých nápadech od kosmických tahačů (ideálně asi s iontovým motorem) přes změnu albeda objektu až po sluneční plachetnice.

Součástí projektu má být ale také řešení druhého velkého vesmírného problému – kosmického smetí. I to chce Rusko bez dalších podrobností likvidovat. Do systému, který má být hotov v roce 2025, hodlá Rusko nalít 23 miliard rublů.

Je dobré připomenout, že podobné plány nejsou nové. Rusové o nich mluvili, pokud si dobře pamatuji, už před 7 lety. Ruská kosmonautika je v posledních letech ale jen slabým odleskem dřívějších sovětských úspěchů. V plánech a vizích Rusko dost často exceluje, bohužel zatím nevyslalo do vesmíru ani odkládaný modul Nauka pro Mezinárodní kosmickou stanici.

Úvodní foto: nasa, wikipedia, licence obrázku public domain