Oživen retrovirus starý 5 milionů let

Biologie |

Do lidského genomu sevirus Phoenix vkopíroval před asi 5 miliony let a od té doby zde tento kus DNA sedí na první pohled poklidně. Vědcům se ale nyní podařilo složit původní DNA viru rekonstruovat ho jako infekční, životaschopnou jednotku.

Phoenix je virem spíše už bývalým. Do lidského genomu se vkopíroval před asi 5 miliony let a od té doby zde tento kus DNA sedí na první pohled poklidně. Zdání ale může klamat. Tyhle mobilní úseky DNA jsou podezřelé z vazby na řadu nádorových onemocnění, alespoň pokud se znovu aktivují.
Vědcům se nyní podařilo složit původní DNA viru Phoenix a rekonstruovat ho jako infekční, životaschopnou jednotku. Tým vedl Thierry Heidmann z Cold Spring Harbor Laboratory.
Phoenix je přesně řečeno retrovirem skupiny HERV (human endogenous retroviruses), tedy DNA sedící v lidském genomu je už otiskem základu jeho informace – RNA. Začleněné viry představují odhadem asi 8 procent lidského genomu. Řada těchto sekvencí už ovšem mezi tím byla důkladně narušena náhodnými mutacemi (v takovém případě by už virus neměl být schopen se sám zase z genomu vyloupnout a škodit). Původní sekvenci viru Phoenix bylo proto třeba rekonstruovat. Zdroj přesně neuvádí, jak k tomu došlo; protože virus včleněný do genomu zřejmě není pod tlakem selekce, jedna z možností by byla předpokládat, že původní sekvence je ta, která je dnes většinová (např. jít gen po genu a zjistit, jaká verze se vyskytuje i většiny lidí). Samozřejmě – za předpokladu, že na sekvenci včleněného viru opravdu nepůsobí selekce.
Ať už to ale bylo provedeno jakkoliv, podařilo se: výsledkem byl samostatný, alespoň slabě infekční virus.

Zdroj: Eurekalert, http://www.eurekalert.org/pub_releases/2006-10/cshl-prs103006.php