Desková tektonika může souviset se vznikem Měsíce?

Astronomie |

Podle jedné teorie totiž spuštění deskové tektoniky souviselo s tím, že Země získala dodatečnou kinetickou energii při vzniku Měsíce obřím impaktem. A jak to souvisí s možnostmi existence života ve vesmíru?

Na Science Worldu jsme se již několikrát zabývali otázkou deskové dektoniky, její souvislosti s životem, koloběhem uhlíku, existencí kapalné vody… (viz např. zde)
Nicméně vysvětlení, proč tyto procesy probíhají na Zemi, ale nezaregistrovali jsme je na jiných planetách, může být ještě jiné.

Podle jedné teorie totiž spuštění deskové tektoniky souviselo s tím, že Země získala dodatečnou kinetickou energii při vzniku Měsíce obřím impaktem. Měsíc se dává do souvislosti s pozemským životem (když ne přímo se vznikem, tedy alespoň s jeho stabilním trváním/rozvojem) z řady důvodů, třeba kvůli tomu, že stabilizuje zemskou rotační osu a tím i klima/podnebné pásy.
Navíc ale mohl vznik Měsíce spustit i deskovou tektoniku. Že k ní nedochází na Marsu či Merkuru není tak divné, jsou to menší tělesa, takže při počátečním stlačování hmoty panovaly jiné energetické poměry. Nic podobného ale neprobíhá ani na Venuši, takže velikost/hmotnost tělesa k vyvolání (či udržení) tektoniky nestačí.
Každopádně: Pokud by tomu bylo tak, že desková tektonika nevznikla následkem kapalných oceánů nebo života, ale objevila se spolu s Měsícem, a pokud by navíc platilo, že je nutná pro delší udržení planety v obyvatelném stavu, pak by tím samozřejmě poklesla naše šance objevit život ve vesmíru – například satelity Marsu v tomto podání ke spuštění celého procesu nestačí, obyvatelné planety by musely mít navíc dostatečně velkou oběžnici.
A proč by desková tektonika mohla být pro život nutná? Bez ní by totiž například fotosyntetizující organismy mohly rychle odstranit z atmosféry oxid uhličitý, ten by se uložil na oceánských dnech, do atmosféry by se dostatečně rychle nevracel, organismům by se nedostávalo živin a Země by navíc rychle zamrzla…

Zdroj: Zdeněk Pokorný: Exoplanety, Academia, Praha 2007

Poznámka: Vztah deskové dektoniky, života a kapalné vody je ovšem natolik propletený, že je těžko říct, kde je příčina a kde je následek.