Jak odhalit nejstarší hvězdy

Astronomie |

Hvězda HE 1523-0901 je stará 13,2 miliardy let, vzplála tedy asi půl miliardy let po velké třesku. Jedná se o nejstarší objekt tohoto typu, který byl zatím ve vesmíru pozorován.

K datování stáří hvězdy použil tým vedený Annou Frebelovou z University of Texas metodu podobnou těm, s nimiž pracují archeologové a palentologové: radioaktivní rozpad. Podařilo se stanovit současné zastoupení šesti radioaktivních prvků ve hvězdě. Na základě odhadu, jaký byl tento podíl ve chvíli vzniku hvězdy, pak šlo stanovit i stáří objektu: vyšlo 13,2 miliardy let.

Hvězda HE 1523-0901 se nachází na okraji naší galaxie. Popsaná metoda však není použitelná univerzálně, protože hvězd obsahujících dostatek radioaktivního materiálu k tomuto stanovení je poměrně málo.

Poznámka: Původní článek je bohužel značně vágní a neobsahuje podrobnosti.