Linky: Jak se počítá tyranosaurus

Astronomie |

Jak sestavit sekvence DNA u vymřelých druhů? Roboti na Marsu budou možné létat, jak přemýšlejí šachové algoritmy, DNA v nanotechnologiích, plány na návrat člověka na Měsíc, co je to antibublina, špičkové počítačové sítě se vracejí k technologiím 19. století... Následuje další díl našeho pravidelného přehledu odkazů.

Jak sestavit sekvence DNA u vymřelých druhů? Roboti na Marsu budou možné létat, jak přemýšlejí šachové algoritmy, DNA v nanotechnologiích, plány na návrat člověka na Měsíc, co je to antibublina, špičkové počítačové sítě se vracejí k technologiím 19. století… Následuje další díl našeho pravidelného přehledu odkazů.

Další příklad toho, jak by se DNA mohla uplatnit v nanotechnologiích – využívá se především toho, že molekula má přesný geometrický tvar, a mohla by tedy navázané částice "dopravit" na přesně určená místa.

Budoucí výzkum Měsíce podle Astro.cz. Článek mapuje plány USA, EU, Japonska, Číny, Indie i Ruska.

V rámci výpočetní genomiky bychom mohli získat sekvence DNA vyhynulých druhů – tak, že bychom je prostě vypočítali z druhů současných (přes společné předky). Pokud bychom chtěli oživovat vyhynulé druhy, možná bychom už tedy nemuseli být závislí na náhodných objevech zachovalé DNA ve stylu Jurský park.
Vědci prozatím sestavili předpokládanou sekvenci společného předka všech savců, který žil asi před 70 miliony let. (Je jasné, že dopočítat se tímto způsobem k tyranosaurovi z Jurského parku by ovšem bylo problematičtější.)
Podrobnosti

"Antibublina" – tenká vrstva plynu stočená do tvaru koule, vyplněná a obklopená kapalinou (v článku najdete obrázek).

V Praze byla udělena Descartesova cena – naši vědci nakonec mezi oceněmými scházeli.

Další generace robotů by na Marsu mohla létat. "Modul by získával pohonnou látku přímo na místě – za pomocí zdroje elektřiny by absorboval oxid uhličitý z atmosféry, ukládal zkapalnělý plyn v nádrži a po akumulaci dostatečného množství by zahřátí plynu zajistilo reaktivní pohon. Jako zdroj elektřiny navrhuje Zubrin výkonné solární panely, které by mohly zároveň sloužit jako křídla."
Podrobnosti

Pavel Satrapa napsal na Lupu provokativní článek o tom, že se v dnešních špičkových sítích vrací mnohé technologie původně používané v 19. století – například analogové zesilování a přepínání kanálů.

Perlička na závěr – vizualizace způsobu, jakým postupují šachové programy. Realizováno prostřednictvím javového appletu.
Poznámka: Jde opravdu především o efektní a názornou vizualizaci, vlastní program hraje dosti slabě.