Linky: Kontaktní čočky na měsíc – astronomické novinky – vesmír není zelený – hmyz přenašečem AIDS?

Astronomie |

Vydatná várka odkazů: V kontaktních čočkách bude možné přespávat. Kdy byl objeven první dinosaurus, co si lidé v minulosti mysleli o zkamenělinách? V Antarktidě se i přes snad probíhající globální oteplování ochlazuje. vesmír není při pohledu zvenku zelený, ale žlutohnědý. Drobnosti o nové kometě a genomu rýže. Přes kolik známých povede spojnice mezi vámi a člověkem na druhém konci světa? Krev sající hmyz mohl přenést virus HIV z šimpanzů na člověka.

V kontaktních čočkách by nadále mělo být možné přespávat, píše Ihned. Díky vyšší propustnosti kyslíku by kontaktní čočky z nových materiálů mělo být bez vyjmutí možno nosit přibližně měsíc.

Druhá zajímavé téma z Ihned: dalekohledy budoucnosti. Co přijde poté, kdy v roce 2010 doslouží Hubblův vesmírný teleskop? Řešením mají být mimo jiné tzv. Keckovy teleskopy.

O tom, kdy vlastně začalo studium dinosaurů, píše Idnes. Dějiny poznávání a určování zkamenělin jsou vůbec velmi zajímavé. Již v antice se např. objevila teorie, že se jedná o zbytky dříve žijících živočichů, po celý středověk však převládal názor, že zkameněliny byly prostě stvořeny tak, jak jsou (teprve později se začalo tvrdit, že jde o zbytky živočichů zahynuvších při potopě – to nebylo v rozporu s biblickou autoritou). Historie paleontologie je prostě poměrně křivolaká.

I přes více či méně dokázané teorie o globálním oteplování a jeho příčinách se na nejchladnějším kontinentu naopak ochlazuje. O poklesu teploty na Antarktidě píší Lidové noviny, avšak neuvádějí příčiny tohoto jevu.

Podruhé iDnes: Ikea Zhang je název nové komety, kterou nyní najdeme v souhvězdí ryb. Údajně ji lze vidět pouhým okem.

Vzpomínáte si na tvrzení o tom, že vesmír jako celek je zelený? Původní informace se zřejmě ukázala být mylnou, vesmír je spíše žlutohnědý. Píší o tom Instantní astronomické noviny

Pokud náhodně vyberete dva lidi, přes kolik dalších lidí je budete moci propojit za předpokladu, že se spojovat mohou pouze lidé, kteří se osobně znají? Odpověď se pokouší podat článek "Šest stupňů odloučení" na serveruRoot.

Nedávno jsme informovali o vyluštění genomu rýže. Další podobně zaměřený projekt se nachází Rice-Research.org

Stručný přehled událostí v kosmonautice za minulý týden přináší Space Portal.

Původní přenos choroby AIDS z viru na člověka se mohl uskutečnit jinak, než se dosud předpokládalo. Na vině je možná krev sající hmyz. Tuto teorii předkládá New Scientist.