Linky: Sborník Sisyfů – Kosmický týden – Plavuně z karbonu – Pitva žáby – Nobelovy ceny za genetiku

Astronomie |

Nobelovy ceny byly uděleny za genetiku, na Rokycansku se našel otisk plavuně, skeptický klub Sisyfos a Akademie věd vydaly další sborník Věda kontra iracionalita, probíhá Kosmický týden a na webu můžete provést virtuální pitvu žáby. Vzhledem k "logistickým komplikacím" souvisejícím s veletrhem Invex vydáváme pravidelnou sbírku odkazů již dopředu.

Na Rokycansku se našel 310 milionů let starý otisk plavuně, popisuje Idnes. V té samé době vznikalo podle iDnes černé uhlí.

Začaly se udělovat Nobelovy ceny, mj. i za genetiku, píší Lidové noviny. Laureáti letošní Nobelovy ceny objevili geny, které hrají klíčovou roli při vývoji orgánů a odumírání buněk. Jako modelový organismus byl použit červ Caenorhabditis elegans.

Akademie věd a Sisyfos vydaly nový sborník Věda kontra iracionalita, více vědecká rubrika Neviditelného psa. Z textu je zřejmě nejzajímavější (byť současně evidentní) názor, že k popularitě pseudověd přispívají především média – a že tomu v minulosti prý tak nebylo. Otázkou samozřejmě je, nakolik se právě vydaný sborník dostane do médií a nakolik jde spíše o propagaci do vlastních řad.
Co mě v upoutávce trochu překvapilo, byl lehký útok na Poppera – pokud jsou vědci (dle mého názoru plným právem) nespokojeni s postmoderní filosofií, není snad důvod zahrnout kritikou právě jednoho z mála filosofů racionalistických a vědě nakloněných příznivě. Jak si také povšimli i v komentářích na Neviditelném psu – to, že upoutávku na sborník napsal přímo jeden z jeho autorů, by ještě nevadilo, ovšem možná ho sám nemusel označit za „cenný příspěvek do současných diskusí“ :-).
Taktéž je problémem, že kniha se podle mého názoru snaží (alespoň z popisu se zdá, vlastní text jsem nečetl) honit příliš mnoho zajíců najednou. Tímto je, pokud si neodpustím laciný bonmot, sama publikace vystupující proti postmoderně možná poněkud postmoderní :-). Jednoznačně přínosná je ale každopádně obhajoba jaderné energetiky a genetických modifikací. Tažení proti těmto i dalším technologiím je skutečně znepokojující.
Shrnuto, osobně s těmi „ideovými zásadami“ Sisyfa téměř ve všem souhlasím, jen mám z konkrétních kroků někdy pocit „slona v porcelánu“.

Právě probíhá Světový kosmický týden, podrobnosti přináší Space Portal.

Na závěr jeden tip čtenáře: Pitva žáby lze provést on-line. Zpracování je skutečně velice hezké. Tip poskytl Václav Kruml.