Může být v systému více obyvatelných planet?

Astronomie |

Před třemi lety objevil Kepler velmi zajímavý systém s označením Kepler-36. Astronomy inspiroval k zamyšlení, zda mohou v jednom systému existovat dvě obyvatelné exoplanety.

Kepler-36 najdeme v souhvězdí Labutě ve vzdálenosti 1200 světelných let. Okolo hvězdy obíhají dvě planety.

Kepler-36 b má poloměr 1,5 Země a hmotnost 4,5 Země a spadá tak do kategorie super-zemí. Kepler-36 c je podobný spíše Neptunu. Jeho hmotnost je 8 Zemí, poloměr pak 3,7 Zemí.

Zajímavé jsou oběžné doby obou planet. V případě planety „b“ je to 13,83 dní, v případě „c“ pak 16,24 dní. Co je na nich zajímavého? Tak předně mezi nimi není velký rozdíl, ale kromě toho jsou v poměru 7:6.

Pokud jsou oběžné doby (nejen planet) v poměru celých čísel, říkáme tomu rezonance. Ta se docela hodí třeba pro ověření existence planety, ale to teď není podstatné.

Obě planety se k sobě jednou za čas přiblíží na velmi malou vzdálenost. Jakmile jedna planeta vykoná 7 oběhů, ta druhá 6, takže jednou za 7 nebo 6 oběhů se planety potkají.

V nové studii se vědci podívali na dva možné důsledky podobných setkání pro život. Na Kepler-36 zapomeňte, to jsou dvě spíše větší planety a navíc teplota na povrchu („c“ bude spíše podobná Neptunu) bude hodně vysoká.

Může ale existovat systém, kde budeme mít dvě planety v obyvatelné oblasti, obě budou podobné Zemi a jejich dráhy budou v rezonanci. Zatímco vzdálenost mezi Marsem a Zemí je v ideálním případě asi polovina AU, tak u rezonujících planet může být jen v řádu jednotek milionů kilometrů.

Vědci se podívali na dva aspekty – zda podobná setkání nemohou mít vliv na sklon osy planety. Zemská osa je skloněná o 23,5 stupňů, což vyvolává střídání ročních období. Nestabilita zemské osy by pro klima byla špatnou zprávou. Podle závěrů studie ale k destabilizaci osy při setkáních docházet nebude.