NASA plánuje jaderné elektrárny pro základnu na Měsíci

Astronomie |

Malý jaderný reaktor bude dopraven na povrch Měsíce prázdný, palivo dostane až po vybudování celé elektrárny. NASA předpokládá, že reaktor schová pod povrch, měsíční horniny tak budou tvořit část jeho ochranného štítu.

***tisková zpráva České nukleární společnosti
Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) chce na nové plánované základně na Měsíci a na dalších tělesech patřících do sluneční soustavy vyrábět v malých jaderných elektrárnách elektřinu potřebnou pro astronauty. Prototyp takové elektrárny má být připraven do pěti let.

Nový projekt byl nazván Fission Surface Power Project a NASA jej uskuteční ve svém výzkumném centru v Clevelandu (Glenn Research Center, Ohio). Navazuje přitom na starší obdobné projekty, které se zabývaly využitím jaderné energie pro výpravy kosmických lodí s lidskou posádkou ve vesmíru, například při zkoumání Marsu nebo měsíců planety Jupiter.
NASA v příštích letech vynaloží na nový projekt 10 miliónů dolarů ročně. Cílem je získat zdroj o výkonu zhruba 40 kW. To je kapacita, které obvykle stačí k pokrytí potřeb osmi amerických domácností.
NASA již také pro tyto účely uzavřela dva kontrakty na vývoj a výrobu potřebných zařízení, které by převedly energii štěpné jaderné reakce na elektrickou energii. Společnost Sunpower Inc. (Athens, Ohio) dodá systém s dvěma pístovými motory spojenými s alternátory o celkovém výkonu 12 kW. Firma Barber Nichols Inc. (Arvada, Colorado) vyvine jednotku obsahující vysokorychlostní turbínu a kompresor na společném hřídeli s alternátorem. I tato jednotka má mít výkon 12 kW.
Tvůrci projektu se při stavbě malých kompaktních systémů musejí vypořádat s mimořádně těžkými podmínkami. Především je třeba vybrat takové materiály, které by odolaly obrovským teplotním výkyvům a intenzivnímu záření kosmických paprsků. Nicméně podobně jako na zemi má jaderná energetika ve srovnání například se slunečními panely velkou přednost v plynulé nepřerušované dodávce elektřiny. Noc na Měsíci je extrémně dlouhá – 354 hodin, souputník Země se totiž otočí jednou za 29,5 dne. Na Marsu trvá noc sice jen 12 hodin, ale intenzita dopadající sluneční energie dosahuje pouze 20 procent hodnot obvyklých na povrchu Měsíce.

NASA zapaluje atomový oheň