NASA: V noteboocích na Mezinárodní kosmické stanici byl opravdu virus

Astronomie |

Tentokrát virus neměl představovat žádné zvláštní nebezpečí, protože nepronikl do řídících ani provozních systémů. Infikováno bylo několik notebooky astronautů používané pro e-mailovou komunikaci se Zemí. Původně se sem mohly dostat z flash disku některého z astronautů.

Agentura NASA přiznala, že v noteboocích používaných na Mezinárodní kosmické stanici byl objeven počítačový virus.

Vetřelcem byl asi rok starý červ W32.Gammima.AG, který krade přihlašovací údaje z on-line her a posílá je na vzdálený server. Protože řada z těchto her je oblíbená výhradně v Číně, i samotný kód mohl být vytvořen právě zde. Virus se kromě toho pokouší do systému nainstalovat rootkit.

Tentokrát virus neměl představovat žádné zvláštní nebezpečí, protože nepronikl do řídících ani provozních systémů. Infikováno bylo několik notebooků používaných hlavně pro e-mailovou komunikaci se Zemí. Původně se sem mohly dostat z flash disku některého z astronautů. Vlastní používané počítače i komunikace se Zemí je jinak pečlivě kontrolována, do budoucna bude třeba předejít i nemonitorovanému používání paměťových médií.
Velitel stanice Sergej Volkov zjistil problém pomocí Norton Antivirus při náhodné kontrole paměťové karty obsahující fotografie. Potom spolu s americkým astronautem Gregem Chamitoffem prošli i další počítače; mj. zjistili, že na řadě z nich není žádný antivirus vůbec nainstalován. Na veškeré notebooky používané na stanici byl nyní nasazen Norton Antivirus s aktualizovanými definicemi.

Do vesmíru se počítačové viry nepodívaly poprvé. Mluvčí NASA Kelly Humphriesová ale nedokázala říct, kdy podle ní došlo na Mezinárodní kosmické stanici k prvnímu incidentu tohoto typu.

Zdroj: Computerworld.com