Neutralino: Záhadný příbuzný neutrina

Astronomie |

Ačkoliv spory o hmotnost neutrin jednotlivých typů jsou jakýmsi evergreenem částicové fyziky, je zde ještě mladší bratříček neutrina jménem neutralino.

Potřeba najít neutralino souvisí s otázkou skryté (temné) hmoty vesmíru. Z řady důvodů upřednostňují kosmologové model, v němž bude hustota hmoty přesně rovna té kritické (a vesmír bude eukleidovský). Viditelná hmota zaujímá pouze zlomek hmoty potřebné, a proto je výsledkem pátrání po částicích, které by mohly být zodpovědné za zbylý podíl. V zásadě existují dvě koncepce: skrytá hmota bude tvořena částicemi už známými, a nebo takovými, které se nám zatím nepodařilo detekovat. Může samozřejmě platit to i to.
Do druhé množiny spekulací patří i hypotetická neutralina. Z definice má jít o nejlehčí supersymetrickou částici, "lineární kombinací supersymetrických partnerů fotonu, bosonu raného vesmíru Z0 a teoretického Higgsova bosonu." (:-) neodpustím si přidat ksichtík). LSP krátce po Velkém třesku nestihly anihilovat, protože prapůvodní plazma zřídlo.

(Zdroj: Timothy Ferris: Zpráva o stavu vesmíru, Aurora, Praha, 2000)